Windfoils krijgen natuurlijk flink wat kracht te verduren. Stijfheid van de mast en fuselage is zowel voor de performance als voor de stabiliteit heel erg belangrijk. Grofweg zijn er 2 materialen die gebruikt worden om de mast van te maken, aluminium en carbon. Grofweg zijn alle foils in de prijsklasse tot zeg maar € 1.200 altijd uitgevoerd met een mast van aluminium en de foils die (nog) duurder zijn hebben veelal een carbon mast.

Wat zijn de verschillen? En is het écht nodig om een carbonmast te kopen? Hieronder lees je ons advies. 

Waarom is een stijve mast belangrijk?

 Er zijn 2 redenen waarom het belangrijk is om een mast te hebben die zo stijf mogelijk is. Want wat gebeurt er onder je board tijdens het windfoilen?

1) De mast tordeert (dus draait om z’n eigen lengte as) door de druk die er op de windfoil wordt uitgeoefend, waardoor de fuselage niet meer recht door het water gaat. Dit gaat dan ten koste gaat van de snelheid en beïnvloed de werking van het profiel van de vleugels (de aanstroomhoek van het water is ook niet meer haaks op de vleugels).  Het voelt dan een beetje als lichte turbulentie.

2) De mast buigt tijdens het windfoilen, doordat je bv druk zet op 1 kant of simpelweg door het verplaatsen van je voeten / gewicht op je board. Door dit buigen krijg je een instabiel en nerveus gevoel, wat het gecontroleerd windfoilen niet bevorderd. 

Dus hoe stijver de mast, des te beter de performance van de windfoil en misschien nog wel belangrijker des te stabieler (en dus leuker en makkelijker) is het om te (leren) windfoilen.

Goedkoop is vaak duurkoop 

De windfoils in de prijsklasse tot ca € 900,- hebben vaak een constructie die niet stijf is. Onze ervaring is dat de gebruikte materialen en dan met name de mast niet stijf zijn. Dit zijn dan ook de windfoils die op marktplaats aangeboden worden een prikkie met de omschrijving dat het een ‘leuke foil is om het te leren’. 

Zoals hierboven al vermeld is onze ervaring dat het juist moeilijker en minder leuk is om het windfoilen te leren!

Carbon vs Aluminium

Starboard is het enige merk dat in verschillende lengtes zowel een carbon als een aluminium variant heeft. Leuk om de masten van Starboard eens naast elkaar te zetten en de verschillen te ervaren. De prijs van de carbon foils van Starboard zijn ca € 900,- duurder dan de variant met een aluminium mast (de fuselage en wings zijn 100% identiek). Dus mooie vergelijking of het die extra € 900,- waard is.

Carbon geeft meer gevoel

Tijdens het foilen met de carbonmast voelen we best wel dat de mast buigt als je flink druk zet. De mast lijkt zich ‘te zetten’. Eigenlijk net als bij een grote vin op een slalomboard. Wij ervaren dit als fijn, het geeft je namelijk feedback wat er gebeurt en je kunt met weinig wind dit buigen ook gebruiken om met je voeten een beetje te pushen, waardoor je langer omhoog blijft. Dit zijn eigenschappen die met name wedstrijdfoilers belangrijk vinden. Het buigen van de mast is beperkt en de carbon mast tordeert niet merkbaar. De mast is smaller en minder dik dan de alunimium mast van Starboard

Door het minder tordereren en aerodynamischere profiel van de carbon mast is de carbon mast dan ook sneller. Niet alleen qua topsnelheid, maar we merken ook dat je met een carbonmast net wat sneller de lucht in komt. Dit komt doordat de mast minder weerstand heeft, waardoor je zetje makkelijker snelheid maakt.  

Aluminium heeft iets meer weerstand

De alu masten zijn erg stijf, tijdens het foilen lijken ze minder te buigen dan de carbon mast. Althans we voelen het bijna niet. Deze mast geeft minder feedback en je hebt ook niet het gevoel dat de foil ‘zich zet’. Het voelt wel erg solide. Vaar je op de grens van de windfoil (dus dat is dan met veel wind, > 18 knopen) dan lijkt de mast een beetje te torderen. Niet veel, maar de foil wordt dan iets onrustiger. Het vraagt net iets meer van je eigen windfoiltechniek, dan met de carbonmast.

De  aluminium masten zijn breder en ook dikker dan de carbon masten. Tijdens wegdobberen voel je een hele lichte fibratie in de foil. Zodra je planeert en foilt voel je het niet meer, maar dit bevestigd dat de aerodynamica van deze mast minder is dan bij de duurdere carbon mast. De eindsnelheid van een aluminium mast is dus lager dan die van de carbon mast. Overigens voelt de alu mast niet echt minder snel dan de carbon variant.

 

 

Meer lift met carbon mast

Naast de hierboven genoemde verschillen in snelheid, gevoel en aerodynamica geeft de carbon mast meer lift. Het was even zoeken, maar we zijn er achter gekomen dat de carbon mast een heel klein beetje achterover geheld staat in de deep tuttle base. Hierdoor staat de fuselage ca 1 cm verder naar achteren t.o.v. bij de aluminium variant, maar het belangrijkste verschil is dus dat de hoek van de fuselage (aan de voorzijde van de mast) groter is dan bij de alumast.

Dit scheelt ongeveer 1 tot 1,5 graad. Dit lijkt niet zoveel, maar hierdoor wordt je board net iets vroeger dan bij de alu mast omhoog gedrukt (de fuselage gaat altijd 100% recht door het water). Ook zal je board bij een nose drop eerder afketsen dan bij de alu mast.

hoek starboard carbon foil

Conclusie

Het verschil prijs is ca € 900,- is best fors. Het zijn uiteindelijk de kleine details die een groot verschil maken en voor de veeleisende windfoiler van doorslaggevend belang zijn om voor een carbon mast te kiezen;

  • Meer lift
  • Door minder torsie en betere aerodynamica sneller
  • Meer ‘gevoel’ wat er onder het board gebeurt

Een recreatieve windfoiler en ook de beginnende wedstrijdfoiler kan prima uit de voeten met de aluminium mast. Van het geld dat je bespaart kun je een dedicated windfoilzeil kopen, zoals de Severne Foil Glide. Daar heb je meer aan dan aan een stukje carbon. Wil je meer/beter/sneller, dan kun je de windfoil die je hebt natuurlijk altijd upgraden door een losse Starboard carbon mast aan te schaffen.

 

Zelf uitproberen?

Wil je de langere fuselage zelf uitproberen? Dan kan, vraag een test aan en we plannen een test met je in!