De ijsschotsen zijn inmiddels weg van het Gooimeer en het les en testmateriaal voor Windfoilen Nederland druppelt binnen. Tijd om een eerste indruk te krijgen van 2 interessante windfoils. De Fanatic Flow Foil H9 en de Starboard Freeride Aluminium. Ik ben zelf door en door gewend aan de Starboard GT Carbon (is geen makkelijke windfoil, maar wel erg snel), dus dat is voor de eerste indruk even mijn benchmark. Ik heb alle foils gevaren op 1 en het zelfde board voor een eerlijk vergelijk. Het testen van diverse boards komt later.

Fanatic Flow Foil H9 windfoil

Fanatic Flow Foil H9

Prijs € 849,- | Mastlengte 90 cm | Lengte Fuselage 75 cm | Frontwing 744 m2 | Back wing 255 m2 | Materiaal alu mast en carbon compound wings en fuselage

Wat opvalt is dat de mast in een hoek van ca 15 graden naar voren staat. Dit houdt in dat de frontwing verder naar voren staat op het board. Dat merk je duidelijk tijdens het windfoilen. Daarover later meer. De wings hebben een relatief klein oppervlakte. Ondanks dat de mast van alumiumium is, is de windfoil een flink stuk lichter dan de Starboard Carbon GT (daar is de mast van Carbon). De windfoil voelt minder stevig en stijf dan de Starboard Freeride Alu.

 

Het water op met de Fanatic Flow H9 Foil

De Fanatic windfoil laat mij snel foilen. Ik heb net een paar knopen meer wind nodig dan bij de Starboard GT Carbon. Dit ondanks het relatief kleine oppervlak van de wings. Dit is hoogstwaarschijnlijk te danken aan het feit dat de mast naar voren staat. De windfoil geeft daardoor best veel lift en met wat meer wind moet ik ook meer druk geven op mijn voorste voet in vergelijking met Starboard GT Carbon. Dat is positief want als de wind even wegzakt, dan blijft de windfoil dus ook langer lift geven. Met meer wind krijg je wel eerder het gevoel ‘out of control’ te raken.

Tijdens het windfoilen is mijn set wel nerveuzer dan ik gewend ben. Gevoelsmatig moet ik meer bij de les blijven. Zowel de voor/achter balans als de loef/lij balans. Daardoor voelt de Fanatic Windfoil minder ‘solid’ aan dan de Starboard GT Carbon. Voelt alsof je minder ‘draagvlak’ hebt. Wellicht komt dit door de relatief kleine wings (ik herken dit gevoel als ik een set kleinere wings op de Starboard GT carbon zet). Ook voel je dat de windfoil minder stijf is, wat de stabiliteit in negatieve zin beïnvloed.

Gijpen gaat makkelijker dan met de Starboard Carbon. Je blijft makkelijker in de lucht tijdens de gijp. Ook zeker het gevolg van het feit dat de wings verder naar voren staan. De indruk die ik had van de snelheid was prima. Ik had geen direct vergelijk, maar het gevoel was goed.

Vreselijke fluit

Ik hoop dat het exemplarisch is, want de mast fluit enorm. Echt niet om aan te horen. Het zit duidelijk in de mast, want toen ik zo hoog mogelijk uit het water kwam was het fluiten weg. Dit ga ik nog verder onderzoeken. Een update volgt!

Overall indruk

Deze windfoil is ongeveer 60% goedkoper dan mijn eigen windfoil. Echter de eerste indruk is goed. Hij is z’n geld meer dan waard. Wat ik jammer vind is dat de windfoil wat nerveuzer is en daardoor meer concentratie vereist dan de Starboard (wat ook geen makkelijke windfoil is). Dat maakt het voor beginnende windfoilers een extra uitdaging om hiermee te leren windfoilen. En ook de cruizende freerider zal dit niet aanspreken. Een set grotere wings voor de Fanantic windfoil zou deze windfoil zeker toegankelijker maken. Deze windfoil is geschikt voor de meer technisch georiënteerde windsurfer die graag uitgedaagd wil worden. Ik zie deze windfoil meer als een goede low budget race foil dan een beginners en/of freeride windfoil.

Starboard Freeride Aluminium

Starboard Freeride Alu

Prijs € 1199,- | Mastlengte 75 cm | Lengte Fuselage 75 cm | Frontwing 1100 m2 | Back wing 500 m2 | Materiaal alu mast en fuselage, wings zijn van carbon

Starboard heeft gekozen voor een relatief korte maar wel brede mast. De rest van de onderdelen zijn exact hetzelfde als van de carbon uitvoeringen. Het geheel voelt solide aan. Ook het gewicht. Deze windfoil is relatief zwaar. De wings hebben een bijzonder groot oppervlak een fors stuk groter dan op de Carbon GT.

Het water op met de Starboard Freeride Aluminium

Het grote oppervlak zorgt ervoor dat je heel snel te lucht in gaat. Sneller dan bij de Carbon GT. Met een klein beetje vaart voel je duidelijk de opwaartse druk. Hierdoor gaat het ‘opstijgen’ bijna vanzelf. Duidelijk makkelijker dan bij de Fanatic en ook makkelijker dan de Starboard Carbon GT. Na het opstijgen stabiliseert deze windfoil ook heel mooi. Ik was aanvankelijk bang dat het grote oppervlak er ook voor zou zorgen dat de windfoil zou willen blijven opstijgen met meer wind. Dat viel mee. Sterker. T.o.v. de Carbon GT blijft deze windfoil heel mooi stabiel met een zeer voorstelbaar en rustig gedrag, zowel de voor/achter balans als de loef/lij balans. Duidelijk rustiger en daardoor veel makkelijker dan de Carbon GT.

De constructie voelt op het water ook erg stijf aan. Tijdens deze sessie had ik niet het idee dat de mast minder stijf is dan de Carbon mast. Maar goed deze mast is dan ook 10 cm korter. De snelheid is erg goed. Ook hier lijkt de controle beter. De snelheid Carbon GT kan voor beginnende windfoilers nogal ongecontroleerd aanvoelen. Dat had ik hiermee niet.

Gijpen ging ook met deze windfoil makkelijker dan met de Carbon GT, maar om tijdens het gijpen in de lucht te blijven is moeilijker dan bij de Fanatic windfoil. Duidelijk een voordeel van de wings die verder naar voren staan bij de Fanatic.

Water in de mast

Tijdens het aftuigen en demonteren van de windfoil merkte ik dat er water in de mast zat. Dit water loopt er wel uit, maar zorgt natuurlijk wel voor extra gewicht en wellicht voor corrosie in de mast. Wellicht dat dit ook exemplarisch is. Dit ga ik nog verder onderzoeken. Een update volgt!

Overall indruk

Qua prijs is deze windfoil flink duurder dan de Fanatic. Beide windfoils zijn snel en laten je snel vliegen. Wat deze windfoill bijzonder goed maakt is de stabiliteit. Je kunt hierdoor veel relaxter cruizen dan bij de windfoil van Fanatic of de Starboard GT Carbon. Daarmee is deze windfoil dan ook geschikter om te leren windfoilen en ook de freeride georiënteerde windsurfer zal deze windfoil meer waarderen dan de Fanatic.

Zelf windfoils testen?

Wij hebben een breed assortiment windfoils die je kunt testen en huren. Kijk op de pagina verhuur of test voor de meest actuele modellen.