Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Freewing Air Team review

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

24/04/2024

De markt voor wings ontwikkeld zich razendsnel. Er is met name veel aandacht voor lichtere en sterkere materiaal om de performance en levensduur van wings te verbeteren. Wij hadden het privilege om de hele winter al de beschikking te hebben over de performance wing van Freewing, de Freewing Air Team 4,5m2. Met name tijdens onze trip naar Cadiz en Tarifa in Spanje hebben we deze wing echt goed leren kennen. Lees in dit artikel onze bevindingen en hoe je het beste deze wing kunt tunen.

Freewing Team Air | Maten 3,0 m2 t/m 6,0m2 | Prijzen: € 1.489 t/m € 2.059,- | Materiaal: Hoókipa Ultra PE & Exclusive Ultra X Canopy

Freewing Air Team premium performance versie standaard Freewing Air

Deze nieuwe wing kun je zien als een premium performance wing van de gewone Freewing Air (V4). Dit is nog steeds een zeer veelzijdige allround wing. Alleen de performance en levensduur van deze wing zou vele malen beter moeten zijn dan de gewone Freewing Air. Standaard wordt de wing uitgevoerd met pre-preg carbon handles die voorzien zijn van een dunne grip. Verder krijg je er een nette rugzak bij waar je je pomp makkelijk aan kunt vastmaken en fijne leash.

Het materiaal ziet er duidelijk anders uit. Het ziet er ook steviger en minder kwetsbaar uit. Van het X-ply, wat in het doek verwerkt zit, weten we al lang dat de kans op scheuren kleiner wordt en dat het zorgt voor een stabieler drukpunt. Wat ook opvalt is de enorme (maximale) druk die in de airframes gaat. In de 4,5 m2 die wij hebben, wordt als aanbevolen druk 16 PSI aangegeven. Daarover later (veel) meer.

Freewing Air Team Ultra X canopy
Freewing Air Team carbon handles
Freewing Air Team flat profile

Nadat we de wing opgepompt hebben valt op hoe dun de airframes zijn en hoe vlak het profiel van de wing is. Ook de trailing edge staat behoorlijk strak. Veel wings hebben juist een open trailing edge. We hebben in eerste instantie de airframes (zowel center strut als main strut) opgepompt tot 12 PSI.

Heel veel van de elementen, zoals het materiaal, de hoge druk en de relatief dichte trailing edge, hebben we vorig jaar al gezien bij de Freewing X-15 race wings die we op het Gardameer getest hebben. Die wings waren heel stabiel en gaven veel power. We zijn benieuwd hoe deze allround wing het doet.

Doods gevoel met aanbevolen druk in airframes

Nadat we we dit tot aanbevolen aantal PSI hebben opgepompt gaan we het water op. De eerste sessie is met 12 tot 14 knopen wind. Gelijk merken we dat de wing heel stijf en gevoelloos aanvoelt. Door het stijve airframe wordt elke pompbeweging wel direct omgezet in snelheid. Ondanks het ‘doodse’ gevoel komen we wel makkelijk op de foil. Eenmaal op de foil voelen we direct hoe stabiel de wing is en hoeveel voorwaartse druk deze wing geeft. De versnelling is echt heel goed. De wing blijft eraan sleuren ondanks dat het niet eens zo hard waait. De druk, de power is vergelijkbaar met zeker een 5,0m2. Ondanks de power voelt de wing niet zwaar aan. Dit komt omdat het drukpunt op een fijne plek zit en daar ook blijft zitten.

Verder blijft het gevoel wat doods. Al we op de golven wat gaan ‘spelen’ krijgen we niet het ‘vrije’ en speelse gevoel wat we bijvoorbeeld bij de gewone Freewing Air wel ervaren. Gijpen gaat erg makkelijk. De balans in de wing blijft mooi en de wing voelt licht aan. Daardoor verlopen de transities heel smooth. Ook wel weer wat afstandelijk.

Perfecte gevoel en balans bij circa 9 PSI main strut

Net als met windsurfen of windfoilen kun je ook de wing trimmen. Door te spelen met de druk in de tubes, kun je de wing tunen (zie onderin het artikel meer over tunen). Uit ervaring weten we dat een verschil van 2 PSI een wereld van verschil kan maken. Vandaar dat we gaan experimenteren met de druk in de main strut (druk in center strut veranderen we niet). Na wat trial and error gaan we 9 PSI weer het water op. Bij de eerste pompslag merken direct het verschil. Het is net of we een compleet andere wing in onze handen hebben.

In de pompslagen zit meer gevoel. Met iedere pompbeweging buigt de center strut iets, waardoor de wing beter kan ‘ademen’. De effectiviteit van het pompen is daardoor veel beter. Op de foil voelt de wing ook levendiger en lichter. De enorme stabiliteit en de voorwaartse druk van de wing is wel gebleven. Het voelt nu alsof we meer een geheel zijn met de wing. Nu is het wel leuk om te spelen in de golven en ook onze transities gaan met veel meer gevoel. Dat is wat wingfoilen zo gaaf maakt toch? Het speelse en vrije gevoel en 1 te zijn met de elementen. Nu klopt het helemaal!

Met deze set up is het inzetbereik van de wing maximaal en een stuk groter dan een gewone Freewing Air. We wingen graag met een zo klein mogelijke wing in onze handen en groter dan een 4,5 m2 hebben we niet nodig. Zeker met een front wing van ca 1000 cm2 komen met ca 10 knopen makkelijk op de foil.

Nu we de sweetspot gevonden hebben in de Air Team genieten we maximaal van deze wing. De power en stabiliteit zijn fenomenaal en zorgen dat in alle opzichten de performance beter wordt. Of het nu gaat om topspeed, handling, freeriden of carven. Je merkt dat de ‘aandrijving’ nu veel meer power heeft en accurater is. Wat ons betreft om die reden maakt de Freewing Air Team zijn meerprijs meer dan waard.

We hebben de wing ook met veel wind op zee met flinke golven gebruikt en ook dan blijft de wing een genot. Ook dan zorgt de stabiliteit van de wing dat je ook in overpowerde condities stabiel kunt blijven wingfoilen.

Veelzijdig, voor racen en freestyle

Mede door het tunen van de wing kunnen we het karakter sterk beïnvloeden. Wat er altijd is, is voorwaartse power. Dat maakt dat deze wing geschikt is om mee te racen. Stabiliteit en een vlak profiel met veel voorwaartse druk. Met de juiste foil is deze wing écht bloedsnel en kunnen we in de upwind de IQfoil windfoil jeugd behoorlijk bijhouden. Onze topspeed (met een freeride foil) is net iets boven de 44 km/u en upwind halen we een max van ca 33 km/u!

Aan de andere kant, met iets minder druk in de main strut, is deze wing erg levendig en lichtvoetig en is freeriden, freestylen, golfrijden echt een genot. Zeker als je dan kiest voor een iets kleiner maatje dan heb je de maximale wendbaarheid, met een goede stabiliteit en ruim voldoende power. En ondanks de vele power in de wing, is de Freewing Air Team ook in overpowerede condities goed te controlen doordat het profiel stabiel op z’n plek blijft.

Voor wie is de Freewing Air Team?

Wij denken dat door de fijne eigenschappen van deze wing de Air Team een brede groep wingfoilers aanspreekt. Van zowel de snelheids georiënteerde wingfoiler als de freerider/freestyler.

Ben je op zoek naar een betere performance en meer power dan is de stap naar de Freewing Air Team zeker te overwegen. Tel daarbij op de sterkere en duurzamere constructie en de investering vertaald zich makkelijk terug in vele vlieguren.

De op snelheid / race georiënteerde wingfoiler kan het beste kiezen voor de maten 5,0 m2 en groter. De freerider/freestyler waarbij wendbaarheid en een speels en licht gevoelig is, zal eerder gaan voor de 4,5 m2 (voor lichte wind) of kleiner.

Het tunen van wings

We schreven hierboven al wat de impact van het veranderen van de druk in de airframes is. We gaan in nu dieper in op het tunen van wings. De airframes zijn letterlijk onder te verdelen in 2 frames; 1) De center strut en 2) De main strut. Bij de meeste wings zijn die aparte tubes en moet je ze apart oppompen of kun je het verbindingsslangetje dichtknijpen.

De center strut is het deel van de airframe waar de handles aan vastzitten en die zorgt voor het directe contact met de wing. Onze ervaring is dat je de center strut altijd tot de maximale druk oppompt, zodat de dit deel zo stijf mogelijk is voor een zo direct mogelijke overbrenging en gevoel.

hoose clamp freewing

De main strut (leading edge) is een ander verhaal. Als je in de main strut maximale druk pompt ontstaat er een hele stijve constructie waarbij het doek het meest strak komt te staan en dan met name de trailing edge. Dit kan ervoor zorgen dat de wing aanvoelt als een starre ‘plaat’ waar het drukpunt ook wat minder goed voelbaar is en soms niet heel stabiel is. Ook zorgt het ervoor dat bij het pompen de main strut relatief weinig buigt. Eigenlijk kun je stellen dat de wing niet echt meewerkt om met het pompen de maximale hoeveelheid lucht te verplaatsen. Dit geldt met name voor de moderne wings die gemiddeld genomen een veel hogere maximale druk aankunnen dan de oudere generatie wings.

Waait het heel hard en wil je maximale controle, dan is juist een stijvere constructie fijn. De stijvere constructie zorgt voor een stabiel drukpunt (met maximale belasting in de wing) en als de shape van de wing goed is, dan zorgt dit voor een zeer constante en maximale voorwaartse druk. Ideaal voor racen en upwind foilen. Maar zoals beschreven lever je wel veel in op gevoel en levendigheid.

Advies aantal PSI in main strut

Ons advies is om de druk van de main strut aan te passen aan je eigen stijl en de condities. In heel veel gevallen voelt een wing fijner aan als je de druk met circa 15% tot 25% verlaagt. In de Air Team hebben we nooit meer dan 9 tot 11 PSI gehad in de main tube en nooit lager dan 8 PSI.

Let op dit geldt enkel voor wings die een maximale druk van ca 9 PSI of hoger aangeven. Heb je een wing die maximaal 8 PSI aankan, dan zal een lagere druk voor een te slappe main strut opleveren, waardoor je juist een averechts effect creëert. De wing zal met name buigen en weinig lucht verplaatsen bij het pompen.

Omdat iedere wing anders is en iedere wing anders reageert op verandering van de druk in de main strut, is het moeilijk om een ‘hard’ getal te geven. Hieronder een guideline als vertrekpunt om zelf verder te fine tunen;

Over het algemeen geldt ook hoe hoger de maximale druk die de main strut kan hebben, hoe meer je de wing kunt tunen.

Ervaar zelf de goede performance van de Air Team

Wij hebben de Freewing Air Team 4,5 m2 beschikbaar in ons testcentrum om uit te proberen. Heb je interesse of wil je een testafspraak inplannen, stuur ons dan gerust een mail. Ook helpen we graag bij het tunen van je wing.