Wellicht de verrassing van dit jaar. Vanuit (bijna) het niets is daar 1 in keer de Patrik AEON slalom race foil. Kijken we naar de PWA dan lijkt het erop dat dit de ‘must have foil’ is om écht in de top mee te blijven doen. Deze high end windfoil heeft zich al bewezen. Maar hoe foilt deze AEON foil? En wat maakt deze foil nu zo anders? Tijd om de Patrik AEON foil in een slalom set uit te testen.
Set up voor de test 95 cm M mast + V2 100 cm Titanium en Aluminium fuselage + 400 X, 450 H, 550 H front wing met 160 back wing.
High end kwaliteit en afwerking
Als je een Patrik AEON PWA slalom windfoil set aanschaft, ben je al snel minimaal € 3.000,- kwijt. Dan verwacht je ook een uitstekende afwerking, toch? Op alle onderdelen zit een sticker met “Swiss Tech”, en inderdaad, de afwerking en de pasvorm van de onderdelen zijn bovengemiddeld goed. De wings sluiten perfect aan en de gaten zijn keurig geboord, zodat de bouten niet uitsteken. Bij andere high-end merken hebben we dat wel anders gezien.
De front wing wordt bevestigd met drie M8 torx-bouten voor maximale stevigheid. In de fuselage zitten positioneringspunten waar de front wing precies in past, zodat deze altijd op de juiste plek zit. De verbinding tussen mast en fuselage is aan de achterkant trapeziumvormig. Hierdoor haakt de trapeziumvormige punt in de fuselage, waardoor de achterkant van de fuselage nooit als eerste loskomt van de mast. Een simpele maar zeer effectieve oplossing. In de IQfoil-klasse komt het regelmatig voor dat de achterste bouten van de fuselage door de enorme krachten uit de mast worden getrokken, wat het risico vergroot dat je de wingset verliest.
Een andere slimme innovatie is dat de back wing met drie spacers op twee verschillende plaatsen (in stappen van 1 cm) naar voren of achteren kan worden geplaatst. Daarnaast is de hoek van de back wing ook te verstellen met een set van 12 spacers, waarmee je in stappen van 0,25 graden kunt trimmen.
De ‘must have mast’ is de 95 cm lange mast, verkrijgbaar in twee kwaliteiten. De S-mast is gemaakt van duurder carbon en is extreem stijf. De M-mast is bijna net zo stijf, maar is onderaan de mast ongeveer 0,8 mm dikker, en de chord length is 10 mm langer. Voor de M-mast wordt een andere kwaliteit carbon gebruikt, waardoor de mast iets dikker moet zijn om dezelfde stijfheid te behouden.
Om de stijfheid in perspectief te plaatsen: de Starboard C600 mast en de F4 Foils 101 cm (GP) R-masten zijn duidelijk minder stijf. Vooral de torsiestijfheid, die misschien wel belangrijker is dan de zijwaartse stijfheid, is bij de Patrik AEON mast ongekend.
Wat we jammer vinden, is dat de deep tuttle base van de mast, net zoals bij sommige andere high-end merken, net iets te dun is om perfect in de foilbox te passen. Met een dun stukje plastic kun je de deep tuttle base opvullen, zodat hij alsnog strak in de box past. Of je brengt een dunne laag epoxy aan, waardoor de mast ook strak in de box past. Het nut van een iets te dunne deep tuttle base zien we niet echt.
Zowel voor de mast als voor de wings worden er zeer nette covers meegeleverd.
Next level controle en stabiliteit*
De afgelopen jaren hebben we vooral met de F4 Foils slalom race foil gevaren, een relatief makkelijke, snelle en stabiele foil. We testen nu de Patrik AEON op de Future Fly Flying Camel 160 en gaan met zo’n 12 knopen het water op, met de Hyper 7 8,0 m2. We kiezen voor de 550 front wing, waarbij we de back wing helemaal naar achteren plaatsen met een shim van 0,75.
Het eerste dat opvalt, is hoe anders de Patrik AEON aanvoelt. Ondanks dat de front wing van de AEON met de V2 fuselage ongeveer 3 cm verder naar achteren staat in vergelijking met de F4 Foils slalom met de 100+3 fuselage, voelt het juist alsof de front wing verder naar voren staat. Het geeft het gevoel van een race foil met een lange fuselage, wat veel stabiliteit en vertrouwen biedt zonder teveel lift.
Met de 0,75 shim ervaren we bij hogere snelheden iets te weinig lift. Nadat we de 0,75 shim vervangen door de 1,0, voelt de foil stabieler, zelfs in windvlagen blijft de foil uitzonderlijk stabiel (we wegen ongeveer 82 kg). Bij de F4 Foils had het board in vlagerige wind de neiging om te duiken, wat het pushen lastiger maakte. Dat is nu merkbaar minder.
Na een half uur merken we al dat we veel controle en vertrouwen hebben, waardoor het makkelijker en relaxter is om te pushen. Sterker nog, hoe harder de foil gaat, hoe stabieler hij aanvoelt. Boven de 45 km/u voelt de foil extreem stabiel en kun je de set echt ‘locken’ om nog harder te gaan. Ook de rechtuitstabiliteit valt op; bij constante wind voelt het alsof je op rails rijdt, zo stabiel is de foil. Dit komt waarschijnlijk door de sterk gebogen tips van de back wing, die bijdragen aan de stabiliteit in rechte lijn. Gijpen vraagt wel wat gewenning; de Patrik AEON foil lijkt iets minder makkelijk of kort te gijpen. Na een uur foilen raakten we eraan gewend, maar in het begin viel dit op.
Bij windvlagen reageert de foil met een soort ‘vertraging’, wat het veel makkelijker maakt om op de vlagen te anticiperen. Vooral bij downwind foilen is de stabiliteit groot. Ook hier voelt het alsof we een langere fuselage hebben dan in werkelijkheid het geval is, zoveel controle en stabiliteit hebben we. Dit zorgt ervoor dat je, zonder betere techniek, harder gaat! Een ervaring die we nog niet eerder hebben gehad met slalomfoilen.
De weerstand waarmee de foil door het water glijdt, is merkbaar lager dan bij de F4 Foils. En dat terwijl we nu de M-mast met de aluminium fuselage gebruiken!
Andere trim met meer power
Nadat we een aantal sessie gedaan hebben met meer wind, kleinere wings en kleinere zeilen merken we dat onze trim van de set verandert. We kunnen met meer power in de set up veel langer controle houden. We foilen gemiddeld genomen met meer power in het zeil, kunnen langer gecontroleerd in de achterste voetband blijven staan en down wind was nog nooit zo makkelijk.
De ultieme vraag is of we nu ook sneller gaan. Ja! Met de Patrik AEON M mast en de aluminium fuselage gaan we zonder twijfel eenvoudig een flink aantal knopen harder, niet alleen de topsnelheid, maar met name de gemiddelde snelheid op runs van 10 sec en 250 meter zijn beduidend hoger!
Titanium vs Aluminium fuselage
De aluminium fuselage kost een zeer schappelijke € 319,-, terwijl de titanium variant € 899,- kost, bijna drie keer zoveel. De titanium fuselage is op het breedste punt ongeveer 1 mm smaller en 5,6 mm dunner, wat neerkomt op een verschil van 17% in dikte, best veel dus. Daarnaast is titanium stijver dan aluminium. We zijn uiteraard benieuwd of wij (met ons relatief lage gewicht) die extra stijfheid en het dunnere profiel van de titanium fuselage merken.
Soms vallen verschillen het meest op als je ‘een stap terug doet’. We testen beide fuselages met dezelfde set-up. Na ongeveer een half uurtje gevaren te hebben met de titanium fuselage, schakelen we over naar de aluminium fuselage. Het eerste wat direct opvalt, is dat de foil minder stabiel aanvoelt. We ervaren duidelijk meer twist in de foil, vooral bij grotere front wings. Met de titanium fuselage is die twist aanzienlijk minder.
Daarnaast merken we ook meer weerstand bij de aluminium fuselage. Het voelt alsof we de foil meer door het water moeten duwen in vergelijking met de titanium variant. Het lijkt alsof we sneller tegen de limiet aanzitten en minder makkelijker harder gaan. Om het in het juiste perfectief te plaatsen, ook met de aluminium fuselages halen we snelheden die richting de 60 km/u gaan. Maar met de titanium fuselage gaat het makkelijker harder.
Eerlijk gezegd hadden we deze grote verschillen niet verwacht, zeker niet als niet-PRO’s met een gewicht van slechts 82 kg. De titanium fuselage is bijna € 600,- duurder dan de aluminium variant, maar biedt wel een significante upgrade. Wij denken zelfs dat een upgrade naar de titanium fuselage meer toevoegt dan een upgrade naar de S-mast.
Efficient ontwerp wings
In verschillende reviews dit jaar hebben we al geschreven dat de nieuwe generatie wings veel efficiënter is geworden. Dit geldt ook voor de Patrik AEON wings in vergelijking met de F4 Foils die we tot voor kort gebruikten. Met de Patrik AEON foil kunnen we moeiteloos vanaf ongeveer 11 knopen effectief foilen met de 550 cm2 front wing in combinatie met de Hyper 7.8,0 m2. De 450 cm2 front wing presteert goed vanaf 14 à 15 knopen. Zelfs bij wind dips en tijdens de exits van gijpen blijven de front wings genoeg lift geven om in de lucht te blijven en snel weer te accelereren.
Ons advies is om dit zeker in overweging te nemen als je van plan bent een Patrik AEON foil aan te schaffen.
*Disclaimer, stabiliteit in perspectief
We zijn enthousiast over de indrukwekkende stabiliteit van de Patrik AEON foil, maar willen met deze disclaimer duidelijk maken dat we deze foil vergelijken met andere high-end slalom foils bij snelheden boven de 45 km/u. Het is belangrijk te benadrukken dat een gemiddelde freeride foil, zoals de Starboard Freeride, Superflyer of IQfoil, over het algemeen stabieler, makkelijker en vergevingsgezinder is om mee te foilen.
In de review vermelden we dat de Patrik AEON foil vooral boven de 40 km/u erg stabiel aanvoelt. Hiermee bedoelen we de gemiddelde snelheid, niet de topsnelheid. Onder de 40 km/u vinden wij de Patrik AEON minder stabiel, en in dat snelheidsbereik zijn er andere foils die beter presteren. Denk bijvoorbeeld aan een gemiddelde coarse race foil met een lange fuselage en grote front- en back wings.
Als je de gemiddelde snelheid van 45 km/u niet haalt, is een ‘sportieve’ freeride of freerace foil vaak een stabielere en betere keuze. Hiermee beleef je meer plezier en maak je meer vlieguren.
We zien vaak dat windfoilers zich laten verleiden door de potentiële topsnelheid, terwijl ze in de praktijk juist vaker staan te drijven dan echt te vliegen.