Openingstijden: Webshop: Mo-Fr 9:00 - 18:00
Rating 4,9/5 sterren

Review AK Tracer V3

Schrijver

Marco Boone

Onderwerp Testen en reviews
Gepubliceerd op

22/04/2024

AK heeft in korte tijd een goede reputatie opgebouwd met kwalitatief goede en netjes geprijsde wingfoils. De 1e twee generaties Tracers blonken uit in een zeer toegankelijk en stabiel foilgedrag. Voor de AK Tracer V3 gooit AK alles overhoop. De Tracer V3 is compleet vernieuwd. We hebben alle vele uren gemaakt maakt de AK Tracer V3, tijd om onze bevinden op papier te zetten.

We zetten de 1030 centraal omdat we denken dat dit de populairste variant gaat worden. Ook de kleinere front wings van 800 cm2 en 650 cm2 hebben we uitgebreid getest. Ook daarvan delen we graag onze ervaringen.

AK Tracer V3 nieuw ontwerp en nieuwe constructie

Naast nieuwe shapes van de wings is ook de constructie nagenoeg compleet veranderd. Aan de carbon front wing ziet nu een geïntegreerde fuselage (althans het voorste deel) waar de mast d.m.v. een tapper lock verbinding superstrak in past. Dit zorgt voor een hele stijve en directe verbinding. Aan het uiteinde van de fuselage komt het achterste gedeelte van de fuselage. Dat deel is gemaakt van aluminium en is eenvoudig vast te zetten met 2 torx boutjes. De connectie van de tail wing is ongewijzigd gebleven en (gelukkig) kan de back wing ook nog getrimd worden.

De medium aspect front wing heeft een best bijzonder shape. De aspect ratio is groter geworden naar 7,5 voor de kleinste 2 maten en 8,2 voor de grootste 2 maten. Voor een medium aspect wing is de leading edge best gecurved. De tips zijn dan ook erg dun. We zijn benieuwd wat we hiervan merken tijdens het wingfoilen.

De aluminium mast is in de basis niet veranderd. Wel is er een compleet vernieuwde carbon mast. Deze mast is gemaakt van UHM carbon en de mast is hol! De Tracer V3 met de carbon mast is daarmee ook erg licht. Ongeveer 3,5 kg. Alle delen passen weer heel netjes in elkaar en ook worden er nu weer hele kwalitatieve wing covers bij geleverd.

AK Tracer V3 front wing with fuselage
AK Tracer wing covers
AK Tracer tail piece and fuselage
AK Tracer 2 fuselages parts connection

Sterk verbeterde efficiency en performance

Voor veel wingfoilers is een front wing van 1030 cm2 nog steeds relatief klein. Enkel wat we duidelijk zien (bij meerdere merken) is dat de nieuwste generatie wings veel efficienter zijn. Daarmee bedoelen we dat de wings relatief steeds meer lift geven bij weinig snelheid, maar dat tegelijkertijd de eindsnelheid hoger is en het inzetbereik breder.

Snel het water op dus! We kiezen voor de Tracer V3 met carbon mast met de 1030 cm2 front wing en de nieuwe Starboard Take Off 5’3″ met de Freewing Team Air 4,5m2. Gelijk met het aanpompen merken we hoe makkelijk het boardje snelheid maakt en hoe snel de foil voldoende lift opbouwt om op de foil te komen. Eenmaal op de foil voelt de 1030 gelijk erg stabiel en versnelt erg makkelijk.

De lift en stall speed van de 1030 is vergelijkbaar met een 1300 of 1400 cm2 front wing. We hebben ons diverse malen afgevraagd of het toch niet stiekem een 1300 cm2 was met een verkeerde opdruk. Dezelfde ervaring hebben we ook met de Tracer V3 800 cm2 en 650 cm2. Sterker, de 650 cm2 is onze favoriet. Met een knoopje of 13 tot 14 en de Freewing Team Air 4,5 m2 komen we de 650 cm2 front wing al prima weg en worden we getrakteerd op een zeer lichtvoetig en speels foil gedrag, waarbij we gevoelsmatig niet inleveren op stabiliteit.

Sublieme wendbaarheid door curved leading edge

Terug naar de 1030 cm2 versie. De Tracer V3 doet het erg goed in een rechte lijn. Je kunt de foil erg goed pushen om er maximale snelheid uit te halen. Ons record met de 1030 staat op ruim 42 km/u. Ook op die snelheid voelt de foil erg stabiel en hebben we nog veel controle. Maar waar deze foil écht in uitblinkt is het golfrijden en carven. Door de relatief grote curve van de leading edge is de foil erg wendbaar en kun je de foil heel makkelijjk en scherp carven. Het voelt net alsof je een snowboard door de verse powder heen carved. Ook heel agressieve en korte bochten draaien gaat perfect. Dat maakt dat deze foil ook op het grotere binnenwater (met korte en stijle golven) erg leuk is om te spelen met de golven.

Hoe kleiner de front wing, hoe speelser en wendbaarder de foil wordt. Maar de 1030 is al zou speels en wendbaar dat de 1030 misschien wel het breedst inzetbaar is.

Stijve constructie geeft veel gevoel en directe feedback

De constructie van de foil en net name de carbon mast zorgen dat de constructie erg stijf en licht is. Het is opvallend hoeveel gevoel je hebt met de foil en de feedback die je krijgt. Je voelt daardoor heel goed aan waar de grenzen liggen en wordt bijna 1 met de foil. Als we de AK carbon mast vergelijken met bijvoorbeeld de alle stijfste mast van Starboard (Starboard C600 mast kost € 2.500,-) dan voelt de AK mast (losse AK mast kost € 1.199,-) vergelijkbaar aan qua stijfheid en geeft zelfs nog iets meer feedback.

Met de aluminium mast lever je wel iets van de directheid en feedback in. Maar ook met de aluminium mast blijft de wingfoil erg wendbaar en speels.

AK Tracer V3 onze favoriet van 2024!

De titel zegt eigenlijk al genoeg. We hebben afgelopen winter met heel veel verschillende foil en maten gefoild, maar de AK Tracer V3 (1030 en 650) is onze favoriet. Zeker gecombineerd met de extreem stijve holle carbon mast is dit een set up waar we zowel op zee als het binnen water in alle omstandigheden erg blij van worden.

Neem daarbij de scherpe prijsstelling dan hoort de AK Tracer V3 in elk geval op je short list te staan!

Voor wie is de AK Tracer bedoelt?

Kies een maatje kleiner!

Ons advies is om 1 maatje kleiner te kiezen dat waar je initieel naar op zoek bent. Geloof ons, krijgt met 1 maatje kleiner minimaal dezelfde hoeveel lift, met daarbij een veel dynamischer foilgevoel. Wij hebben in ons testcentrum de meeste maten AK Tracer V3 liggen om uit testen.

Stuur ons een bericht en we plannen graag een testafspraak met je in.