In het streven naar meer lift en met nog minder wind te kunnen windfoilen heeft Starboard 2 nieuwe fuselages geïntroduceerd. De 95 cm plus en 115 cm plus fuselages. Wat is er anders? Naast dat bij beide fuselages de back wing trimbaar is staat de fuselage verder naar voren gepositioneerd, waardoor de wings t.o.v. de gewone 95 cm en 115 cm fuselage een stuk verder naar voren staan.

Wij hebben ze getest. Lees hieronder onze bevindingen over deze 2 fuselages

 

De verschillen van de plus fuselages op een rij

Voor zowel de 95cm als de 115 cm fuselage is de bevestiging van de mast naar achteren geplaatst waardoor de front wing bij de 95cm 5,5 cm meer naar voren zit en bij de 115cm is dit zelfs 7 cm. Doordat de front wing verder naar voren is gepositioneerd, genereert de foil veel eerder (en meer) lift om omhoog te gaan. 

Daarnaast kan bij beide fuselages de hoek van de back wing versteld worden tussen de + 2 graden en – 2 graden. Dit kan d.m.v. bijgeleverde set aan spacers (6 stuks). Door het veranderen van de hoek van de back wing kun je de mate van lift beïnvloeden. Hoe kleiner het getal des te minder de lift de back wing genereert.

De Starboard fuselage 95 cm plus

 

We verwisselen de gewone fuselage 95 cm van de Starboard GT-R windfoil (800 cm2 front wing en 330 cm2 back wing) met de plus variant. We gaan het water op met de Severne Foilglide 7.0m2 op de Starboard Foil 150. Er staat circa 12 knopen wind met de nodige dips. We starten met de -1 graden spacer. Wat direct opvalt is dat met de minste snelheid het board al omhoog komt. Hij blijft veel lift geven, iets te veel (met deze wind) om lekker halve wind heen en weer te varen. Upwind en downwind gaat wel prima. Dan voel je duidelijk de extra power die fuselage geeft aan de set.

Terug naar de kant en de spacer vervangen door de -2 graden variant. Een heel duidelijk verschil. We moeten nu meer moeite doen om omhoog te komen en moeten ook meer naar achteren hangen om omhoog te blijven. Maar het foilt wel lekker. Er blijft voldoende lift om ook met een winddip in de lucht te blijven. Geeft wat meer het slalom gevoel. Nu is halve wind foilen wel prima te doen.

Uiteindelijk bleek voor de windcondities tussen de 10 en 14 knopen de -1,5° variant het best i.c.m. het board en het zeil. En makkelijk omhoog en ook prima om halve wind heen en weer te cruisen. We hebben deze fuselage nog niet in het onderste windbereik kunnen testen, maar we verwachten dat in de praktijk de 0° en 1° variant enkel met heel weinig wind gebruikt gaan worden. 

Minder freeride eigenschappen

Doordat deze fuselage gemiddeld genomen veel meer lift geeft dan de gewone fuselage 95cm is het ook lastiger om gewoon heen en weer halve wind te foilen. Wil je dit, dan zul je al snel de spacers met de grootste negatieve hoek gaan gebruiken. Wil je juist meer uitdaging en up en down wind meer power hebben, dan is is deze fuselage ook echt een goede upgrade.  Door deze fuselage kruipt de foil qua eigenschappen richting de Starboard Racefoil. 

Doordat de front wing verder naar voren zit, gaat gijpen ook makkelijker. Al was het wel weer zoeken naar een nieuwe balans. We moesten langer de druk naar voren houden om te voorkomen dat we te ver omhoog kwamen.

 

De aanbevolen trim volgens Starboard

-2° voor heel veel wind > 25 knopen
-1.5° voor veel wind 15-25 knopen 
-1° voor windsnelheid van 12-14 knopen (aanbevolen default stand)
-0.5° voor windsnelheden tussen de 10-12 knopen
-0° voor windsnelheden rond de 8-9 knopen
+1° voor windsnelheden rond de 7 knopen

Wij willen aan deze adviezen van Starboard toevoegen, dat als je licht bent en/of gewoon halve wind wilt foilen, je een spacer van minimaal een 1/2 graad minder kunt gebruiken.

 

De Starboard fuselage 95cm plus wordt geleverd:

  

Geschikt voor

Wij denken dat deze fuselage 95 cm plus het meest geschikt is voor:

  • Geschikt voor de zwaardere windfoiler (freeride) > 90 kg)
  • Geschikt voor de lichtere windfoiler (race ) < 70 kg)
  • Geschikt als upgrade van de GT-R bij weinig wind (tot ca 12 knopen)

Conclusie Starboard Fuselage 95 cm plus

De opzet van Starboard mist zijn doel niet. Door deze fuselage krijg je veel meer lift en kom je sneller omhoog. Dus met weinig wind levert dit met name winst op. Wil je ook met meer wind (> 14 knopen) windfoilen, dan is wellicht de gewone fuselage 95cm een betere optie. Ons advies is dan ook om je oude fuselage erbij te houden. 

De Starboard fuselage 115 cm plus

Deze fuselage is echt bedoeld voor de windfoilers die met super weinig wind en grote racefoil zeilen willen foilen, met een sterke focus op up- en downwind en het foilen van wedstrijden. Dus vanuit perspectief testen we deze fuselage dan ook.

We starten de test met de 800 cm2 front wing en de gewone 255 back wing (daarover later meer). We gaan het water op de de Hyper Glide 8,0m2 en de IQfoil 91. We starten met de spacer van -1,5°. Er staat nog steeds tussen de 12 en 14 knopen wind. Net als bij de 95cm plus fuselage valt direct op hoe snel het board omhoog komt en hoeveel lift de foil geeft. Ter vergelijking, dit is veel meer dan de standaard Starboard racefoil met de 1.000cm2 front wing.

Met deze wind vonden we het too much. Terug naar de kant en de -2° spacer erop. Dat was al beter, maar nog steeds erg veel lift. Upwind is dat erg prettig. We liepen ook hoger aan de wind dan met de gewone 115 cm fuselage. Downwind hadden we meer power, maar voelde we ook wel weer erg veel lift (te veel). Daardoor konden we minder snel windfoilen, simpelweg omdat we moesten lozen en te ver naar voren moesten staan.

We hebben deze fuselage ook met de 9,0m2 gevaren met 8 tot 10 knopen met de -2° spacer (nog steeds met de 800 cm2 front wing). Dat was een goede combi. De lift was op dat moment vergelijkbaar met de 1.000 cm2 front wing. We hadden geen moment de behoefte om een andere spacer uit te proberen. 

We hebben deze fuselage met minimale windcondities getest en ook met minimale wind (6 tot 8 knopen) gaf de foil met de spacer van 0 graden al heel veel lift. Iedere hardere vlaag je die we kregen stonden we eigenlijk gelijk met teveel lift. En met meer dan 10 knopen hadden we eigenlijk behoefte aan nog negatievere hoeken voor de back wing! 

Back wing 255 cm2 -2° nodig! 

Tegelijkertijd met de introductie van de fuselage 115cm plus introduceert Starboard ook de back wing 255cm2 -2 graden. Deze back wing heeft exact hetzelfde profiel als de bekende 255cm2 back wing, maar staat onder een iets andere hoek, jawel -2 graden!! Dus als je de -2° spacer gebruikt i.c.m. de nieuwe back wing 255 cm2 -2° is de hoek dus -4°. 

Ten tijde van de test was de -2 graden variant nog niet beschikbaar. Maar o.b.v. onze bevinden kunnen we nu al stellen dat je deze nieuwe back wing 255 cm -2 graden echt nodig hebt als je ook met meer dan 10 knopen wind wilt windfoilen. Dit omdat je simpelweg te hard moet werken om de wings in het water te houden, waardoor je inlevert op snelheid.  

De aanbevolen trim volgens Starboard

-2° voor > 10 knopen (aanbevolen default stand)
-1.5° voor veel wind 8 tot 9 knopen
-1° voor windsnelheid rond de 7 knopen
-0.5° voor windsnelheden rond de 7 knopen
-0° voor windsnelheden rond de 6 knopen
+1° voor windsnelheden rond de 5 knopen

O.b.v. onze ervaringen is de aanbevolen trim van Starboard gebaseerd op de back wing 255 cm2 -2°. Houd hier rekening mee

 

De Starboard fuselage 115cm plus wordt geleverd:

Conclusie Starboard Fuselage 115 cm plus

Voor de wedstrijd windfoiler is deze fuselage een must en een flinke upgrade. Enkel koop er dan wel gelijk de speciale back wing bij om ook daadwerkelijk alles uit deze fuselage te kunnen halen. Door deze fuselage wordt het windfoilen ook weer extremer waardoor de fuselage niet geschikt is voor:

  • Lichtere wedstrijd windfoilers (< 70 kg)
  • Recreatieve windfoilers
  • Als je enkel halve wind wil windfoilen

Wil je geen wedstrijden windfoilen? Dan is de gewone fuselage 115cm of de 95cm plus fuselage een veel beter alternatief. 

Zelf uitproberen?

Wil je eerst het verschil in de fuselages zelf ondervinden? Dan kan, vraag een test aan en we plannen een test met je in!