We varen alweer een tijdje met de Severne Hyper 7. De Hyper is de nieuwe naam voor de bekende HyperGlide. Severne vond dat ‘Glide’ niet helemaal meer past bij het high wind slalomen. Vandaar dat ‘Glide’ nu wordt weggelaten. Het duurde even voordat we de belangrijkste maten goed uitgeprobeerd hadden. Lees hieronder onze bevindingen van de Hyper 7.
Windrange specifiek ontwerp
Inmiddels alweer de 7e generatie foil racezeilen van Severne. Vanaf de generatie 4 zijn de zeilen veel meer geoptimaliseerd voor het slalomfoilen. Ook de Hyper 7 schuift weer verder op en voelt meer high end aan dan de HyperGlide 6. Dat is wel maat afhankelijk. Vaak wordt een shape van een zeil 1 op 1 door vertaald over de verschillende maten. Severne heeft er nu voor gekozen om per maat het ontwerp af te stemmen op de windrange / condities waarin betreffende maat gebruikt wordt. Volgens Severne zouden alle maten minder down force moeten geven en minder back hand pressure.
Bij de grootste 2 maten (8,0m2 en 9,0m2) ligt de nadruk op een goede low end performance en snel op de foil komen. De 7,0m2 is een allround maat met een breed inzetbereik en vanaf de 6,0m2 ligt de nadruk meer op topsnelheid en controle. We hebben dan ook de tijd genomen om de populairste 3 maten grondig uit te testen. De maten die we getest hebben zijn de 8,0m2, 7,0m2 en de 6,0m2. We testen de Hyper 7 i.c.m. de Future Fly Flying Camel 160 en met de Patrik AEON foil.
Wat bij alle maten opvalt is de toename van de onderlijk spanning. Die is duidelijk meer dan bij de Hyperglide 6. Vaak zorgt een grotere onderlijkspanning voor een stabieler zeil, maar vaak wordt het zeil ook wat ‘star’ aan. Daarnaast hebben alle maten ook duidelijk veel meer loose leach, is het profiel vlakker (zeker direct achter de masthoes) en is onderin het zeil vlakker. Dat laatste zorgt ervoor dat de down force minder is.
Effect veel down force in een zeil?
Zonder nou heel technisch te worden, is het wel interessant om stil te staan met wat down force in een zeil doet tijdens windfoilen. Als eerste zorgt het ervoor dat de neerwaarste druk tijdens het windfoilen toeneemt. Hoe meer wind en hoe harder je gaat, hoe meer het zeil het board naar beneden drukt. Dus het zeil zorgt er voor een belangrijk deel voor dat je het board met de foil in het water kunt houden.
Een zeil met veel neerwaarste druk is ook gevoelig voor het naar beneden drukken van de neus bij vlagerige wind. Dat maakt het dus lastiger om stabiel te windfoilen en voel je vaak minder zeker om te pushen. Andersom geredeneerd een zeil dat niet veel down force geeft, is dus makkelijker om stabiel mee te windfoilen met vlagerige wind.
Last but not least. Een zeil dat veel down force geeft gijpt lastig. Bij het omslaan van de cambers geeft ieder zeil even veel down force. Dat maakt de foilende gijp lastiger en met minder controle. Hoe minder down forse een zeil geeft, hoe makkelijker, sneller en gecontroleerder je kunt gijpen. In de PWA zijn juist de gijpen waar races op gewonnen (of verloren :() worden.
Daarnaast maakt een zeil met minder down force het ook mogelijk om met kleinere front wings te foilen. Kleinere wings betekent minder weerstand en dus een betere acceleratie en een hogere eindsnelheid. Dit waren precies de aandachtspunten bij de ontwikkeling van de Hyper 7:
- Stabieler om mee te windfoilen met vlagen (voorkomen nose dips)
- Sneller met kleinere front wings kunnen windfoilen
De uitdaging bij het ontwerpen van een zeil is om er voor te zorgen dat een zeil WEINIG down force geeft, maar wel VEEL power levert. Vaak is het juist het onderste deel van het zeil (het deel onder de giek) wat een zeil veel power geeft.
Severne Hyper 8,0m2
Ondanks de grotere neerhalerspanning en meer loose leach voelt deze maat nog steeds relatief soft. Het zeil pompt makkelijk en komt ook snel op de foil. Even dit zeil in het juiste perspectief plaatsen. Een Severne HGO 8,0m2 of Patrik IQfoil 8,0m2 heeft een veel dieper profiel en levert met weinig wind veel meer power en pompt nog makkelijker aan. Dus de Hyper 7 8,0m2 is wel echt meer high end georiënteerd dan de HGO 8,0m2.
Met de Flying Camel en de Patrik AEON Foil komen we toch met ca 10 knopen prima weg. We merken inderdaad dat het zeil minder down force geeft. Met de HyperGlide 6 gebruiken we in het onderste windbereik met de 8,0m2 regelmatig de 620 cm2 front wing. Nu gebruiken we met name de 550 cm2 front wing.
Het foilgevoel van de Hyper 7 8,0m2 voelt niet heel veel anders dan met de HyperGlide 6 8,0m2. Wel merken we dat de back hand pressure minder is. Hierdoor voelt het zeil lichter aan tijdens het windfoilen. Met vlagerige wind en met hardere wind voelt deze maat wel stabieler aan dan de vorige generatie. De kracht van dit zeil ligt in de bovenste helft van het windbereik tot ca 13 á 14 knopen. Bij deze maat zijn het de details die de Hyper 7 een beter zeil maken t.o.v. de Hyperglide 6.
Severne Hyper 7,0m2
Van de geteste maten vinden wij de 7,0m2 het meest allround. De 7,0m2 voelt niet zo ‘soft’ aan als de 8,0m2 maar levert toch al snel voldoende druk om makkelijk op te foil te komen met weinig wind. Het inzetbereik van dit zeil ligt voor ons (rond de 80 kg) tussen de 12 en 18 knopen. Waarbij de performance van dit zeil vanaf ca 14 knopen heel erg goed is. Hoe meer wind, hoe gecontroleerder en stabieler dit zeil aanvoelt. In het hogere windbereik is dit zeil een stuk beter dan de vorige generatie.
We gebruiken met deze maat de Patrik AOEN 450 cm2 front wing of in het hogere windbereik de kleinere maat 400 cm2.
Severne Hyper 6,0m2
Deze maat voelt heel klein aan. De mastlengte is ook ongeveer 20 cm korter t.o.v. de Hyperglide 6 terwijl de gieklengte min of meer hetzelfde is gebleven. Is het zeil wel een 6,0m2? Deze maat voelt duidelijk minder soft aan dan de grotere maten.
We merken dat we best wat wind nodig hebben om voldoende power te hebben om op de foil te komen en te kunnen pushen. 16 á 17 knopen heb je wel nodig om met dit zeil om écht ‘mee te kunnen komen’. Zeker omdat je met deze maat maximaal een front wing van ca 400 cm2 gebruikt.
Wat opvalt is dat de 6,0m2 (nog) minder down force lijkt te geven dan de hierboven genoemde maten. We hebben dit zeil met de 450 cm2 front wing gefoild, maar dan merken we dat we eigenlijk continue teveel lift hebben. Met de 400 cm2 voelt de set up erg goed in balans en kunnen we deze maat erg lang houden
Heb je voldoende wind, dan vliegt dit zeil ook echt goed. Extreem stabiel ook. We kunnen deze maat zonder moeite tot ca 22 á 24 knopen gebruiken. De Hyperglide 6 6.0m2 voelde wat nerveus aan bij vlagerige wind en had sterk de neiging om de neus van het board naar beneden te drukken. Daar heeft de Hyper 7 in deze maat veel minder last van. Dat maakt dat dit zeil veel beter te pushen en te controleren is. Dipt de wind teveel, dan ben je wel snel underpowered met deze maat.
Wrap up, hoe kleiner de maat hoe groter de verschillen
De titel zegt eigenlijk alles al. De 8,0m2 is een fijn zeil en de verbetering zit h’m in de details van het zeil. Belangrijkste verbetering is dat het zeil lichter aanvoelt, zeker in overpowerede condities.
Bij de kleinere maten vinden wij de verschillen groter, waarbij met name de controle en stabiliteit van de zeilen beter is geworden.
Ook is duidelijk merkbaar dat hoe kleinere de maat hoe meer high end en stabieler de zeilen aanvoelen. Wel lever je duidelijk in qua low end performance.
Wij denken dat de maten 7,0m2 en groter ook erg geschikt zijn voor de doorsnee freeracer. De 6,0m2 en kleiner zijn meer high end en daardoor minder geschikt voor de doorsnee freeracer vinden wij.
-
Sale!
Severne Hyper 7 foil race
€999,00 – €1.169,00 incl. btw Opties selecteren Dit product heeft meerdere variaties. Deze optie kan gekozen worden op de productpagina