F4 Foils heeft afgelopen jaren met name een sterke reputatie opgebouwd met de slalom race foils. Toppers als Jordy Vonk en Thomas Van Den Heuvel laten duidelijk zien wat de potentie is van de F4 Foils. De vraag is dan altijd of dergelijke slalom race foils ook voor niet PWA windfoilers geschikt zijn en of de potentie ook voor de ‘doorsnee’ windfoiler uit dergelijke foils gehaald kan worden. Als kersverse dealer van F4 Foils gaan we dit natuurlijk graag uittesten :).
F4 Foils Slalom Race foil specs
De F4 Foils Slalom Race foil is verkrijgbaar in 2 varianten, een lichtweer set up en mid weer set up. Daarnaast zijn beide varianten als bundle verkrijgbaar. Uiteraard zijn er nog diverse grotere en kleinere wings verkrijgbaar om je slalom foil naar eigen voorkeur uit te breiden.
– Slalom Race 700 | HM Carbon mast 97cm | Front wing 700 (620 cm2) | Back wing 210 cm2 | Fuselage 100 cm | € 2.889,- |
– Slalom Race 600 | HM Carbon mast 97cm | Front wing 600 (560 cm2) | Back wing 190 cm2 | Fuselage 100 cm | € 2.989,- |
Bij de F4 Foils Slalom Race bundle worden er voor een bedrag van € 3.769,- beide wingsets geleverd. We moeten nog wat wennen aan de prijzen, maar in 2023 gaan de meeste A- merken qua prijzen hetzelfde kosten of nog meer!
-
10% korting
F4 Foils Slalom Race foil
€2.599,00 – €2.789,00 incl. btw Opties selecteren Dit product heeft meerdere variaties. Deze optie kan gekozen worden op de productpagina
Referentie voor review F4 Foils Slalom Race
Afgelopen 1/2 jaar hebben we de meeste uren gemaakt met de Starboard Slalom foil met de extra stijve C600 mast met de diverse SLR wings waar we ook uitgebreid over geschreven hebben. Dat is voor ons dan ook de referentie waar we de F4 Foils Slalom Race mee vergelijken. Voor de lezer die minder bekend is met Starboard, de Starboard foils staan bekend als toegankelijk en (relatief) makkelijk om (hard) mee te windfoilen. Met andere woorden iedere windfoiler kan relatief makkelijk windfoilen en er het maximale uithalen.
Goede bouwkwaliteit en stijve constructie
De F4 Foils Slalom Race foil wordt geleverd in een F4 Foils foilbag waar alles netjes in opgeborgen kan worden. Alle foilonderdelen passen netjes en strak in elkaar. Wat opvalt is dat de fuselage aan de voorkant breder wordt en de front wing met 5 bouten vastgezet wordt. Hierdoor ontstaat volgens F4 Foils een stijvere en sterkere verbinding. Op de kant voelt de foil erg solide aan. Bij de F4 Foils Slalom Race foil wordt een setje spacers geleverd om de back wing te kunnen trimmen. O.b.v. het advies van Jordy Vonk starten we met de default setting (dus zonder shims/spacers).
Eerste indruk van de F4 Foils Slalom op het water
We schroeven de foil onder de Starboard Foil Salom 81 en zetten er de Hyperglide 5 7,0m2 en gaan met een knoopje of 14 het water op. We starten met de licht weer set up. Met deze set up komen we makkelijk weg en direct voelt de set up eigen prima stabiel en vertrouwd. We voelen een stabiele lift die uiteraard groter is dan bij de grootste SLR (560 cm2). Verder voelt de foil al snel erg vertrouwd en lijkt best wel veel op het ‘vlieggevoel’ van de Starboard slalom foil. Het voelt erg makkelijk en toegankelijk.
Met de eerste vlaag die pakken, merken we dat de F4 Foils Slalom Race foil erg makkelijk versnelt, vergelijkbaar met de kleinere Starboard SLR 560. Na een paar rakjes te hebben gewend aan de F4 Foils Slalom Race foil, gooien we de boel down wind. De foil versnelt down wing bijzonder makkelijk. Wat nu opvalt is dat ondanks dat de snelheid tot boven de 50 km/u oploopt, de hoeveelheid lift min of meer stabiel blijft.
Bij de Starboard SLR wings merken we dat de lift met het versnellen toeneemt, waardoor je uiteindelijk (op het grensgebied) minder gevoel van controle hebt en meer naar voren moet leunen om de lift onder controle te houden in vergelijking met de F4 Foils Slalom Race foil. Dit houdt in dat langer kunt blijven pushen en dus harder kunt gaan met de F4 Foils Slalom Race.
Na meerdere sessies te hebben gevaren met de F4 Foils Slalom race gaat steeds meer de stabiliteit en balans in positieve zin opvallen. Zeker in het grensgebied naar overpowered is de F4 Foils Slalom Race beter, voorspelbaarder en sneller dan de Starboard Slalom foil met de SLR wings. Ook de ‘glide’ van de F4 Foils Slalom Race is net wat beter dan van Starboard. De hydrodynamica is dus goed voor elkaar.
Balans in de wingsets van de F4 Foils Slalom Race
Met een wat toenemende wind verwisselen we als eerste de back wing voor de kleine variant, de R38 met een oppervlakte van 190 cm2. Weer op het water merken we dat deze set up nerveuzer is, waardoor de neus van het board regelmatig naar beneden wordt gedrukt met een vlaag. Daarnaast is het net wat minder makkelijk om stabiel te windfoilen. Mede daardoor zijn we ook niet echt sneller.
Als de wind nog verder toeneemt verwisselen we de 700 front wing (620 cm2) voor de 600 front wing (560 cm2). De F4 Foils R38 back wing laten we zitten. Weer op het water merken we dat de balans gelijk weer terug is en we ook gemiddeld genomen meer power hebben en sneller zijn. Zonder tunen (dus gebruik van back wing zonder spacers) merken we dat de front wings en back wings sets van de licht weer en mid weer variant duidelijk goed op elkaar afgestemd zijn in de default setting. Tuurlijk kun je de hoek van de kleinere back wing trimmen, maar dan voelt de net iets minder neutraal.
Beste zeilmaten voor F4 Foils Slalom 700 en 600
Voor de lichtweer slalom set up met de 700 (620 cm2) is een 8,0m2 de ideale maat. In under powerde condities kan deze wingset ook prima met een 7,0m2. Zodra je ruim voldoende power hebt met een 7,0m2, dan kun je al prima overstappen op de medium set up 600 (560 cm2). Ook de 6,0m2 gaat prima met deze wingset.
Erg stijve constructie van de complete F4 Foils Slalom Race
Zoals we eerder schreven is onze referentie de Starboard slalom foil met de extra stijve C600 mast (red. enkel de mast kost al € 2.399,-). De F4 Foils Slalom Race mast voelt net nog wat stijver aan en de wings/fuselages constructie voelt ook in het water net wat stijver aan dan die van Starboard. Al vinden wij de verschillen niet heel groot. Het zijn ook nu weer de kleine details dit het verschil maken. Het zorgt voor meer controle, betere stabiliteit en hoogst waarschijnlijk ook voor een betere en constantere hydrodynamica.
Het gijpen met beide wingsets gaat erg makkelijk. Het inzetten van de gijp op hoge snelheid gaat erg makkelijk en de foil blijft ruim voldoende lift houden om de gijp ook met voldoende snelheid uit te komen. De stijve mast en constructie zorgen voor een erg goede controle tijdens het gijpen. Dat maakt ook dat je makkelijker met hogere snelheid de gijp kunt inzetten.
Trim fine tunen met shims
Jordy Vonk had ons al verteld dat als hij de back wing trimt, een minimale aanpassing al een grote impact heeft. Dus we starten met een shim (aan de voorzijde van de back wing, aangezien de back wing ook aan de onderzijde van de fuselage gemonteerd wordt) met een dikte van 0,4 mm. Het effect is inderdaad groot. We merken dat we gemiddeld wat hoger op de foil vliegen en dat we minder snel naar beneden gedrukt worden en makkelijker over golven heen vliegen. Ook merken we dat foil op hogere snelheid ook meer lift opbouwt. Dit is nog steeds goed te controleren, maar het neutrale (relaxte) gevoel wat weer eerst ervoeren heeft nu plaatsgemaakt voor een contantere druk op de voorste voet. Met weinig wind en vlagerige wind vonden wij het gebruik van de dunne shim echt waarde toevoegen. Dit geeft extra power in de complete set en kan je makkelijker stabiel windfoilen. En door die extra power moet je iets harder werken, maar dit wordt wel beloond met super acceleratie. Het voelt net alsof de foil in de overdrive gaat. Met meer wind geven we de voorkeur aan de default set up en de neutralere lift van de F4 Foils Slalom Race, dit geeft meer controle en zorgt voor makkelijkere acceleratie als je de foil down wind stuurt. Maar goed iedereen heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk.
Juiste rake van F4 Foils mast lastig te fixeren
De F4 Foils HM Carbon mast is aan de bovenzijde iets minder hoog dan de Starboard carbon masten en heeft een schuine bovenkant. In de meeste moderne windfoil boards zit tegenwoordig een foilbox die aan de bovenzijde recht loopt. De beste verbinding heb je natuurlijk als de bovenkant van de deep tuttle precies aansluit op de bovenkant van de foilbox. Dat zorgt ook voor een optimale krachtverdeling van de foil in de box. Daarnaast is het ook makkelijker om d.m.v. spacers/shims de rake van de mast aan te passen.
We hebben de eerste keer best even lopen zoeken hoe we de F4 Foils mast in de juiste hoek konden fixeren. Uiteindelijk hebben we van een oude mast zelf een spacer gemaakt zodat de F4 Foils mast alsnog aansluit op de bovenzijde van de foilbox en we de mast kunnen fixeren in de foilbox. Hierdoor kunnen we ook makkelijk de rake van de mast aanpassen door onder de zelfgemaakte spacer een rake shim te plaatsen. Navraag bij F4 Foils leerde ons dat in 2023 deze mast ook wordt voorzien van een grotere 4-kante kop.
Standaard rake F4 Foils mast relatief groot
Ieder board is anders, waardoor niet ‘hard’ te zeggen is wat de standaard rake is van een mast. In ons Starboard Slalom foil board is de standaard rake van de F4 Foils carbon mast ca +3 graden. Dat is een fors stuk meer dan de Starboard C600 mast, die standaard een rake heeft van +1,7. Voor lichtweer en/of het snel kunnen aanplaneren gebruiken wij met de F4 Foils mast regelmatig een negatieve rake shims en voor het slalom foilen is de standaard rake goed voor ons.
Voor is deze F4 Foils Slalom Race geschikt?
- Natuurlijk de slalom race foilers die snelheidsrecords willen breken
- Zeker de licht weer set up zal de freerider ook fijn vinden door z’n neutrale gedrag
- Gebruik i.c.m. lichtweer of medium wind slalom foilboards
- Ook op een freeride board, zoals de Starboard Freeride 150 werkt de foil erg goed
Overall conclusie F4 Foils Slalom Race
De F4 Foils Salom Race is een foil die op alle vlakken eigenlijk net wat beter en wat ‘moderner’ aanvoelt dan de Starboard referentie foil. We waren aangenaam verrast dat de F4 Foils zo makkelijk en vergevingsgezind is. Iedere freeracer kan prima overweg met de foil, geen probleem. Het vlieggevoel lijkt best op de Starboard referentie foil, wat duidelijk opvalt is het (fijne) neutrale liftgevoel van de F4 Foils, waardoor je veel makkelijker hard kunt gaan. In het lagere en medium windbereik is de performance van deze foil vergelijkbaar of iets beter dan de Starboard referentie foil, maar in het hogere windbereik is de F4 Foils Slalom Race echt in alle opzichten beter. De stijfheid en controle van de foil draagt daar zeker aan bij
Zelf de F4 Foils Slalom Race uittesten
Wil jij deze F4 Foils Slalom Race of een andere F4 Foils uittesten? Dat kan wij hebben de meest gangbare F4 Foils beschikbaar om te testen. Het testen van materiaal kan enkel op afspraak. Ook helpen we graag met de tuning van de foil. Heb je vragen of wil je een testafspraak maken, stuur ons dan een mail.