Je ziet ze steeds meer op het water verschijnen, de windfoils. Een beetje windfoil kost ruim duizend euro, maar hoe sterk zijn windfoils eigenlijk? Hoe lang gaat een gemiddelde windfoil mee? Bij ons krijgen de windfoils en de boards met alle lessen en verhuur het flink voor de kiezen. Mijn eigen windfoil is 3 jaar oud en heeft inmiddels vele honderden vlieguren erop zitten en diverse touches achter de kiezen. Tijd om de balans op te maken!
Goedkoop is duurkoop
Afgelopen 2 jaar hebben we veel verschillende windfoils gebruikt voor onze lessen en voor de verhuur. Tot op heden is de schade aan de windfoils beperkt gebleven. Toch zien we verschillen. Wij hebben duidelijk minder goede ervaringen met de Fanatic Flow Foil H9 en de Neil Pryde RS flight Alu. De fanatic windfoil is met ca 800 euro een koopje, maar de kwaliteit is zeer matig. Hij is slap en de mast is totaal niet stijf. De wings kunnen niet stevig bevestigd worden op de fuselage, waardoor de kans op afbreken groot is. Bij ons draaide wij de schroeven dwars door de fuselage heen.
Van de Neil Pryde RS flight alu weten we dat de mast kan knikken door de zijwaartse druk. Verder is de constructie van de Neil Pryde RS flight wel goed. Wel vinden we dat de bladen wat ‘zacht’ zijn, waardoor er snel diepe krassen in de bladen kunnen komen. De grootste ergernis is wel het fluiten van de windfoil tijdens het vliegen.
Zwaar maar solide
De Starboard windfoils zijn relatief zwaar, ook de versies met de carbonmast. Starboard gebruikt relatief veel bouten en moeren per onderdeel. Kost wat meer tijd om in elkaar te zetten, maar de constructie voelt altijd zeer degelijk en stijf aan. Ook de windfoils met aluminium masten zijn stijf en blijven goed. Ik gebruik sinds voorjaar 2017 zeer intensief (honderden uren windfoilen, ook met veel wind en op zee) een Starboard Race Carbon en de constructie voelt nog steeds even degelijk aan. Ik heb diverse touches gehad helaas(mosselbank op brouwersdam, een stalen boei die gezonken was en een zandbank), met tot mijn verbazing relatief weinig schade. De foto’s laten mooi de ‘ervaring’ van mijn windfoil zien;
- Front wing heeft diepe krassen door de touche met de mosselbank, maar gezien de klap viel de schade mee. Ik had een gebroken wing verwacht gezien de crash
- De voorkant van de fuselage is met een slijpmachine bijgewerkt, door de aanvaring met een gezonken stalen boei
- Door de aanvaring met de boei ziet er een kleine haarschuur in de mast-fuselage verbinding en is er een stukje afgebroken aan de voorkant van de front wing
- De algemene staat van deze windfoil is gezien zijn leeftijd en het intensieve gebruik zeer goed te noemen
Wij hebben tot op heden geen schade of kapotte Starboard windfoils gehad. Mocht je met een Starboard windfoil schade hebben, dan kun je makkelijk aan nieuwe onderdelen komen.
Naast Starboard hebben we ook veel ervaring met de RRD WH Flight ALU 85. Deze windfoil is lichter dan die van Starboard. Dat vertaalt zich terug in een minder stijve constructie. Nog steeds stijf genoeg om prima en solide mee te kunnen windfoilen. Ook RRD gebruikt degelijk materiaal en de verbindingen tussen de verschillende onderdelen is meer dan prima. Het enige waar we problemen mee hebben zijn de cilinder busjes waar de windfoil mee in het board vast zit. Die hebben we inmiddels een aantal keer kapot gedraaid. En ja we draaien de windfoils natuurlijk stevig vast in het board.
Zwakste schakel meestal het board
We hebben ervaren dat het board vaak de zwakste schakel is. Naast board met een foilbox gebruiken we ook oude formulaboards. De board (zonder foilbox) zijn duidelijk de zwakste schakel;
- De vinboxen worden steeds wijder, waardoor de windfoils steeds losser in de box komen te zitten
- Op het dek ontstaan scheuren rond de gaten waar de bouten zitten
- Door de diverse nose drops van lessers breken boards voor de mastrail (dunne en lichte boards)
Ook zien we dat de RRD foils toch ook in staat zijn om niet foilready vinboxen te slopen (ondanks de claim dat je de RRD windfoils in gewone vinboxen kunt gebruiken)
Conclusies en aanbevelingen
Ga in elk geval voor een wat duurdere en stevige windfoil. Deze windfoils zijn een stuk duurzamer dan de goedkope varianten van minder dan 1.000 euro. Gewicht speelt met windfoilen nauwelijks een rol. Stijfheid is vele malen belangrijker.
Daarnaast zijn wij aangenaam verrast hoe sterk de windfoils van Starboard en RRD zijn. Ook bij intensief gebruik gaan deze windfoils jaren mee en ook crashes overleven de windfoils prima. Echter we hebben ook geleerd dat uiteindelijk de boards zonder vinbox en heel licht gebouwde boards het loodje leggen.