Lengte 210 | Breedte 91 cm | Gewicht 11,8 kg | Volume 165 | Adviesprijs € 1.699,-
We hebben al een tijdje het fonkelnieuwe windfoilboard van Starboard, de IQfoil 91 in de sterkste en meest zware uitvoering: Starlite. De IQfoil 91 is het broertje van het nieuwe Olympische board en is bedoeld voor de wat lichtere minder ambitieuze windfoilers. Inmiddels hebben we op dit board ook alweer de nodige vlieguren gemaakt. Tijd om het net op te halen.
Starboard IQfoil 91 Starlite
Wat direct opvalt aan het board is dat hij heel erg dik is en behoorlijk ‘kromme’ shape heeft. Daarnaast zitten er op diverse plekken diepe kuilen in het board en kun je aan de achterzijde ook in de middenpositie diverse voetbanden monteren. Daarnaast is het board zwaar. Ruim 11,8 kilo schoon aan de haak!
Verder ziet het board er top uit. Ondanks dat dit de goedkoopste versie is, ziet het er niet cheapy uit. Tuurlijk de flax balsa en carbonversies zien er beter uit. Maar die zijn dan ook een stuk duurder.
We zijn benieuwd of het gewicht en de kromme shape van het board in het nadeel werkt bij het windfoilen. Iedere windsurfer weet ook wel dat hoe rechter de shape, deste sneller een board in plane komt. Bij windfoilen net zo belangrijk!
Lekker zwaar
We gaan het water op met de Starboard Alu Race foil met de Hyperglide 9,0m2. Er staat een vlagerige wind tussen de 7 en 12 knopen. Even voor de beeldvorming. Onze referentie is de RRD H-fire Pro 91 van slechts 9,0 kg. Daar hebben we afgelopen jaar honderden uren met gevaren. Direct is duidelijk dat het board met weinig wind minder snel omhoog gaat als de veel lichtere RRD. We moeten meer moeite doen om aan te planeren en omhoog te komen.
Eenmaal omhoog krijgen we een heel andere ervaring. Het board foilt heel relaxed. Op één of andere manier staan we anders, lees natuurlijker. En ondanks dat de achterste voetbanden minder ver uit elkaar staan dan bij de RRD, lopen we minimaal even hoog en gaat dit een stuk makkelijker.
Ruime wind dan, dan gaat er echt een wereld open. We hebben veel betere controle en staan nu ook weer anders op het board. We hebben meer controle en kunnen/durven harder dan we gewend zijn. Misschien werkt het gewicht van het board in het voordeel?
Ook in de vlagen reageert het board rustiger en kunnen we gevoelsmatiger het zeil makkelijker houden. T.o.v. bijvoorbeeld het Starboard Freeride foilboard heeft dit board duidelijk race eigenschappen. Het board gaat echt goed upwind en downwind. De voetbandposities zijn hier ook op afgestemd. Als we voor onszelf varen pakken we steeds vaker de IQfoil Starlite i.p.v. de RRD, zeker als er iets meer wind staat.
Gijpen vraagt gewenning
Het gijpen vraagt gewenning. Het board behoudt minder lift dan de RRD. Dat maakt vliegend gijpen in het begin een stuk moeilijker. Maar zodra we onze techniek iets aangepast hebben lijkt het juist makkelijker te gaan en kunnen we juist wat sneller en agressiever gijpen.
Sweet spot = 8,0m2
Het board is speciaal voor de lichtere windfoilers ontwikkeld tot zeilen van max 9,5m2. We hebben met kleine en grote gezeilen gefoiled op dit board, maar we vinden de 8,0m2 wel het beste passen op dit board. We merkten met de 8,0m2 veel minder het extra gewicht tijdens omhoog gaan en het gijpen ging makkelijker dan met de 9,0m2.
IQfoil 91 Starlite als lesboard
Wij zetten dit board in als windfoilles- en verhuurboard. Het board heeft voldoende volume voor de nodige stabiliteit en de constructie is een stuk sterker dan de flax balsa of carbon uitvoeringen, waardoor dit board tegen een stootje of een flinke crash kan.
Als lesser heb je geen last van de race eigenschappen van dit board.
Starboard Starlite constructie
Starlite is een nieuwe constructie van Starboard die sterker en goedkoper is dan Flax Balsa en Carbon.
De Starlite constructie bestaat uit een mix van materialen, zoals wood, carbon of specifieke plekken en er wordt een andere soort glass fiber gebruikt. Deze mix zorgt voor duurzaamheid en een kostprijs die lager is.
Starboard heeft in ieder type windfoilboard ook een starlite uitvoering.
Onze conclusie
Het board heeft ons aangenaam verrast. Ja, het board voelt niet zo licht en gaat ook niet zo snel omhoog als de hele lichte RRD, maar hé het board is ruim € 1.000,- goedkoper dan het full carbonboard. Met deze budgetracer kun je echt prima deelnemen aan wedstrijden. Oke aan de onderkant van de windrange kom je wel iets tekort. Vind je dit niet erg, dan is dit een zeker te overwegen board.