Tussen 18 en 25 oktober vond op het Garda meer de International Games plaats dit is het officieuze WK IQFOil. Officieus omdat sommige landen niet de mogelijkheid hadden om naar Italië af te reizen vanwege coronarestricties in hun eigen land. Toch was er een grote opkomst met 120 mannen en 80 vrouwen die wél mee konden doen. Na het officiële EK in Silvaplana afgelopen augustus is dit het 2e IQfoil event dat er toedoet. Naast goede prestaties neerzetten waren we benieuwd ‘waar we staan’ in het internationale veld als TEAM NL.
Niet genoeg snelheid
Op dag 1 merkte we al snel dat onze speed niet hoog genoeg was om de topgroep bij te kunnen houden. We kwamen er al snel achter dat we een andere shim/spacer gebruikte dan de snellere jongens. We zijn vervolgens op de tweede dag na de marathon overgeschakeld naar de 0 graden shim. Dit was wel bijzonder want in Silvaplana was de +1 spacer duidelijk veel sneller. Dit komt mogelijk doordat we in Silvaplana natuurlijk een veel kleiner meer hadden en hogere hoeken konden foilen wat voordeliger is. Het hebben van een hogere eindsnelheid was nu dus veel belangrijker dan perse zo hoog mogelijk aan de wind foilen. Check, weer wat geleerd!
Hoek van de foil
Naast dat er veel gespeeld en gestest word met shims zijn veel landen ondertussen ook bezig met het aanpassen van de rake (de graden hoek waarop de foilmast in het board steekt) hier lijkt het meest voordelig om met een rake van 0 graden te varen en mogelijk wanneer het heel hard waait deze een heel klein beetje naar de – te brengen. Het effect hiervan is dat met harde wind de punt van het board iets naar beneden wijst, waardoor de punt door de wind en vaarsnelheid iets naar beneden wordt gedrukt. Hierdoor wordt bij harde wind (en snelheid) de lift dus gecompenseerd, waardoor je zelf kunt blijven pushen. Deze vorm van tuning is goedgekeurd om aan te mogen passen door de klasse organisatie.
Trim van het zeil
De standaard verlenging van de HGO 9,0m2 is standje 24. Ook hier wordt duidelijk mee getuned. We zagen dat sommige Fransen, waaronder Nico Goyard, het zeil foilde op standje 26 blok to blok (helemaal strak). De Britten voeren hem weer nog een stukje langer (28) maar lieten dan wel minstens 3 vingers over aan de onderkant. De keuze om met een langere verlenging te varen lijkt te zitten om meer flex in de top van de mast te brengen, doordat je door de langere verlenger ook je giek weer een paar cm naar beneden kan plaatsen en dat de mast langer wordt, waardoor over de totale lengte de mast dus iets meer flex krijgt. Dit zou effect moeten hebben op de response van je zeil en hoe het zeil bijvoorbeeld pompt.
De wedstrijd zelf
Het wedstrijdsysteem was al een stuk beter dan in Silvaplana. Zo hadden we nu iedere ochtend course races en is er in de qualifiers nog een marathon gevaren. Dit was erg gaaf om te zien, de ‘chicks’ kregen voorsprong van 10 minuten en vervolgens was het voor de mannen een soort inhaalrace. Doordat iedereen dus op het zelfde moment voer was het gehele Gardameer gevuld met rode zeilen wat een mooi beeld gaf bij de bovenboei.
Wel waren er wat problemen in de racecommissie dit event, waardoor niet alles even eerlijk verliep. Zo was op dag 3 van de qualifiers de wind in 1 race te zacht ondanks dat de gehele kopgroep gewoon aan het foilen was en er maar een stuk of 10 man stil lagen doordat ze zichzelf in een windgat hadden gevaren. Ook op de 1ste finale dag was er een slalomeliminatie nadat de race gefinisht was afgebroken en mochten de windsurfers uit die heat opnieuw van start gaan. Dit zou normaal gesproken nooit mogen. Alles leek in het voordeel te gaan van de PWA riders die mee deden. Dit werd bevestigt op de laatste dag toen een Britse coach video opnames had gemaakt van een start waarin je kon zien dat sommige PWA riders 10 meter te vroeg over de startlijn waren en hiervoor niet gediskwalificeerd werden, hoe dit kon gebeuren? Op de pin-end boot zaten ook PWA riders. Deze mochten gelijk de daaropvolgende races niet meer het water op.
Mijn resultaten
Tijdens dit event is duidelijk geworden dat er nog veel te leren valt over het materiaal en hoe belangrijk dit is. De jongens die het meest verstand hebben van hun gear gaan nu het hardst. Ik heb zelf wat wisselende resultaten laten zien met in een paar races crashes. Het gaat zo hard en het veld ligt zo dicht bij elkaar dat iedere fout keihard wordt afgestraft. Ik ben zelf uiteindelijk 40e overall geworden en 3e U19.
Meten van de hoek van de foilmast
De hoek van de foil wordt als volgt gemeten; Als de fuselage exact parallel loopt aan de (achterste helft) van de bodem dan heeft de foil een ‘rake’ van 0 graden. Beweeg je de mast van de foil naar voren, dan krijgt de foil een negatieve ‘rake’. Hierdoor zal in het water de neus van het board iets naar beneden wijzen. Het is goed om te weten dat de foil tijdens het foilen altijd recht door het water gaat.
Er zijn mooie apparaatjes te koop om de hoek van de foil t.o.v. het board te kunnen weten. Ook zijn er goede apps zoals Bubble Level voor op je smartphone om de hoek te meten.