De RRD WH flight alu 85 windfoil onderscheidt zich duidelijk van de meeste freeride windfoils die op de markt zijn. Hier hebben we alle eerder over geschreven. Grootste voordeel is dat je deze windfoil kunt gebruiken in iedere gewone vinbox. Eindelijk is deze windfoil beschikbaar. Tijd om deze windfoil eens aan te tand te voelen.
RRD goed gekeken naar de Starboard carbon race
Lengte mast 85 cm | Materiaal: carbon wings, alu mast & fuselage | Oppervlak front: ca 800 cm2 & back ca 250 cm2 | Prijs € 1.199,-
Nu we de RRD WH flight alu 85 in onze handen hebben zien we hoeveel deze lijkt op de Starboard carbon race foil. Onder het mom van beter goed gejat dan slecht bedacht. Na 2 seizoen is de Starboard carbon race nog steeds de beste windfoil die te koop is. Dus ja ook wel weer slim. Zo is de fuselage is nagenoeg even lang. De vorm van de front en back wing lijken erg op elkaar en ook de oppervlakten van beide wings zijn min of meer gelijk aan die van Starboard.
De RRD windfoil voelt op het land solide aan en de constructie ziet er degelijk uit. Daarnaast zit direct onder het gedeelte van de mast dat in de vinbox gaat een grote ‘plaat’. Hierdoor worden de krachten die vinkast te verduren krijgt verdeeld over de bodem van je board. Sim waarom doet niet iedereen dit!
Daarnaast levert RRD een aantal adapters mee, zodat je de windfoil ook in een gewone tuttlebox of powerbox kunt gebruiken. Wij vragen ons enkel af of je echt een windfoil in een powerbox wil schroeven met slechts 1 bout!
Zeer snel omhoog
Zo snel het water op. We varen de windfoil onder de Fanatic Falcon Lightwind. Dit board gebruiken we ook altijd als we met de Starboard carbon race op pad gaan. Wat gelijk opvalt is dat de windfoil al heel snel het board omhoog lift. Een direct vergelijk met de Starboard konden we niet maken, maar we hebben het idee dat de RRD iets sneller omhoog gaat dan de Starboard. Eenmaal omhoog komt het grote verschil. De Starboard carbon race blijft continue heel veel opwaartse druk genereren. Voor lichtere surfers is dit soms te veel. (Wij varen onze mastvoet met deze windfoil ook bijna helemaal voorin.) De RRD vlieg je je tuig duidelijk meer naar achter gekanteld, meer zoals op een traditioneel surfboard. Met name om lekker heen en weer te foilen is dit relaxed. Ondanks dat de shape van de RRD veel op die van Starboard lijkt is de RRD minder stabiel. Maar naar nog steeds is de stabiliteit goed. Ook de snelheid van de windfoil is goed. Voor ons gevoel is de snelheid halve wind vergelijkbaar met de Starboard Carbon Race.
Don’t push it
Halve wind met een niet al te groot zeil (tot ca 6,5m2) doet de RRD Flight Alu het dus erg goed. Ga je met een groter zeil (> 7,5 m2) en ga je hḿ upwind pushen dan merkten we dat deze windfoil daar minder voor geschikt is. Het lijkt erop dat de constructie niet stijf genoeg is en dat de mast iets tordeert. Dit resulteert dan in iets wat nog het meest lijkt op het begin van een spin-out en minder stabiel vlieggedrag. Oke we vergelijken het dus nog steeds met de Starboard carbon race.
Geen eerlijk vergelijk
Doordat de RRD flight alu 85 zoveel weg heeft van de Starboard Carbon Race konden we bijna niet anders dan h’m vergelijken met z’n grote voorbeeld. Halve wind komt de RRD ook echt goed mee. Eigenlijk moeten we deze windfoil vergelijken met andere freeride windfoils in de prijsklasse rond de 1.200 euro. Als de dat doen, dan kunnen we niet anders dan concluderen dat dit een hele goede windfoil is. Als we h’m vergelijken met bijvoorbeeld de Starboard Alu Freeride of GT, dan zijn de Starboard windfoils net even makkelijker en vergevingsgezinder, maar de RRD is zeker sneller en uitdagender om te foilen.