Lengte 225 | Breedte 91 cm | Gewicht 9,0 kg | Volume 155 | Adviesprijs € 2.699,-
RRD is in Nederland een merk dat niet een hele grote rol van betekenis speelt. Toch maken de Italianen erg goede spullen met een top afwerking, zo ook weer met dit windfoilboard. Wij hebben de RRD H-Fire Pro 91 flink aan de tand gevoeld. Met als direct vergelijk de Starboard Foil 177.
RRD H-Fire Pro 91 (carbon uitvoering)
Als we het board zien worden we gelijk erg enthousiast. Het board ziet er erg vet uit en de gebruikte materialen is echt top. Het board ziet er qua shape minder plomp uit dan de Starboard. Het board is erg licht, lichter dan de Starboard foil 177. De voetbanden kun je maar liefst op 5 verschillende posities op het board schroeven, dus je vindt altijd een goede positie op het board. Verder valt op dat de neus van het board relatief dun is. Zeker vergeleken met de Starboard. Het board blijft tot voorbij de achterste voetband nagenoeg 90 cm breed, waardoor je lekker ver naar buiten kan staan met je achterste voet
We varen de RRD H-Fire Pro met de Starboard Race Carbon foil. Wat direct opvalt aan het board dat hij super licht aanvoelt aan je voeten, gevoelsmatig planeert het board sneller dan de Starboard foil 177, waardoor je heel snel de lucht ingaat. Ook in de lucht voelt het board licht en speels aan. De combi geeft veel lift en ook als de wind wegvalt kun je een aan de windse koers goed vast houden. Foilen vanaf een knoop of 6 tot 7 is met deze combi goed mogelijk (wel met een groot windfoil zeil). Bij de RRD H- Fire lijkt het alsof je net wat meer lift en druk in je zeil hebt t.o.v. de Starboard. Je trekt het zeil aan de wind net wat minder makkelijk op het dek dan bij de Starboard.
Aan de wind kun je de RRD H-Fire super upwind pushen en iets naar loef kantelen. Ruime wind voelt de RRD H-Fire net wat minder stabiel dan de Starboard. De RRD houdt je net wat meer bij de les, daar waar je de Starboard wat makkelijker kunt laten lopen.
De RRD H-Fire heeft en kleine 20 liter minder volume dan de Starboard. Dat merk je met name in het voorste deel van het board. Met overstag gaan merk je dat het board sneller onder water duikt dan de Starboard. Daar moet je duidelijk de techniek op aanpassen om de snelheid erin te houden en zo weer snel terug te kunnen vliegen.
3e op NK Windfoilen oktober 2018
Wij hebben dit board gebruikt tijdens het NK windfoilen in oktober 2018 en zijn daarmee 3e geworden
Ook relaxed freeracen
De RRD H-Fire is ook goed geschikt om relaxed heen en weer te cruisen en te freeracen. Het board vliegt erg makkelijk, is lekker breed en voelt licht en speels aan. De Starboard leent zich daar wat minder voor omdat hij wat groot en plomp aanvoelt. Dit board is ook prima te foilen met kleine zeiltjes.
RRD H-Fire ook in goedkopere wood versie
Dit board komt begin 2019 ook in een woord versie verkrijgbaar en kost dan rond de € 2.100,-. Dit board is dan maximaal 1 kg zwaarder, maar ook minder kwetsbaar. Wij verwachten dat de eigenschappen van de wood versie vergelijkbaar zijn met de carbonversie en daarmee misschien wel een betere keus dan de € 500,- duurdere carbon versie.