Starboard domineert de windfoilmarkt op dit moment behoorlijk. Met een brede range aan boards en windfoils. Zustermerk Severne is afgelopen jaren ook boards gaan ontwikkelen. Nu zet Severne een volgende stap. De introductie van een windfoilboard met een eigen ontwikkelde windfoil. Je zou haast zeggen wat voegt dit toe aan het brede assortiment van Starboard. Wij mochten als eerste in Nederland een concept board uittesten. Lees hieronder onze bevindingen.
Severne Alien foilboard, lekker gepositioneerd
Alien 105 | 190 cm L | 65 cm B | 7,2 kg | Carbon | € 2.379,-
Alien 115 | 200 cm L | 70 cm B | 7,3 kg | Carbon | € 2.399,-
Alien 125 | 210 cm L | 75 cm B | 7,6 kg | Carbon | € 2.449,-
De gewone windsurfboard van Severne zijn gepositioneerd als ‘makkelijk te varen allemansvrienden’. We zijn benieuwd hoe zich dit door vertaald in het windfoilboard en de windfoil. We hebben Severne Alien met 115 liter te pakken. 195 cm lang en 70 cm breed. De shape van het board doet enigszins denken aan de Starboard X-foil, maar dan veel subtieler en veel minder dik. Je zou zou kunnen denken dat het een nieuwe generatie slalomboard is. Het carbon boardje is super licht, weegt nog geen 8 kilo. Wij vinden het board er ongelofelijk goed uitzien, erg stoer en opvallend (het board op de foto is een prototype).
Severne Redwing lekker licht
Dan de Severne Redwing windfoil. De frontwing heeft een oppervlakte van 1400 cm2 en heeft een ronde vorm. Vergelijkbaar met de Supercruiser van Starboard, maar dan net wat kleiner. De mast is 90 cm lang en de fuselage is met 85 cm net langer dan die van de supercruiser. Beide zijn van licht aluminium gemaakt. De bladen zijn van een mix van carbon en een G10 achtig materiaal. De foil is ca 40% lichter dan de aluminium foils van Starboard, maar voelen toch solide en stijf aan. Ook de verbindingen tussen de onderdelen voelen erg solide aan. Zo op het droge lijkt deze Severne Redwing foil net tussen de Starboard Supercruiser en de Starboard Freeride in te zitten. Wellicht een hele goede keus!
Extreem makkelijk omhoog
We gaan met ca 10 tot 14 knopen wind het water op en gebruiken de Severne Foilglide 5,0 m2 als motor. We waren een beetje bang dat 115 liter en het relatief smalle board wat lastig zou zijn op gang te krijgen met deze wind. Maar zodra we maar iets vaart maken gaat de set al omhoog en versnelt met een klein beetje pompen prima. Lekker veel lift en de set voelt stabiel en in balans. We merken dat deze combinatie sneller aanvoelt dat de X-foil met de Supercruiser, maar ook langzamer is dan de combinatie Starboard Freeride 150 met de Freeride foil of GT-R. Het zit er een beetje tussenin. En dat is eigenlijk best lekker. Wij vinden dit een fijnere combi dan de X-foil met Supercruiser die als snel wel heel veel lift geeft en nerveuzer aanvoelt dan de Severne Alien combi.
In eerste instantie waren we bang dat 115 liter wat weinig zou zijn, maar dit valt heel erg mee. We verwachten dan ook dat de 125 liter ten alle tijden meer dan voldoende volume heeft ook met minder wind en grotere zeilen.
De eerste gijp is altijd spannend op een nieuwe set. Wat kunnen we verwachten? Nou dat hij heel makkelijk gijpt en dat de set heeeeel lang in de lucht blijft. Zo wordt een foilende gijp wel erg makkelijk. De foil voelt erg stabiel. Ondanks dat deze foil veel lichter is dan de Starboard windfoils merken we in stabiliteit en stijfheid geen merkbaar verschil. Waarom moeten de Starboard foils dan zo zwaar zijn?
Board en foil zijn voor elkaar bestemd
We zijn eens wat gaan wisselen. We hebben de Severne Redwing windfoil onder de Starboard Freeride 150 gezet en de GT-R hebben we onder de Severne Alien geplaatst. Beide sets waren compleet uit balans. Bij de Freeride moesten we helemaal op de achterkant gaan staan om h’m in de lucht te krijgen en houden en vervolgens was de set erg saai om mee te varen. De GT-R onder de Severne Alien maakte het board wel sneller, maar gaf op snelheid veel te veel lift, oncomfortabel om mee te foilen. Tegelijkertijd kwam het board helemaal niet meer zo makkelijk omhoog.
Let dus op! Heb je interesse in de foil of het board? Schaf dan de hele set aan.
Speelse Freerider
Tja in welk hokje stoppen we deze set? Het is geen X-foil met Supercruiser en het is geen Freeride. Het zit er tussenin. De Freeride 150 voelt ineens aan als een slagschip en de X-foil is nerveuzer en daagt je uit om te spelen, 360 te maken en duck gibes te proberen. De Alien is gemoedelijk en vergevingsgezind en snel en makkelijk te foilen. Wij denken dat de Severne Alien 125 het meest geschikt is voor Nederland. Wij denken een gouden greep van Severne. Deze set kan het de Starboard Freeride 125 en 150 knap lastig gaan maken.
Voor wie?
- Freeride georiënteerde windfoiler
- Foilers die met weinig wind en kleine zeilen willen foilen
- Meer ervaren windfoilers, het carbonboard is wel kwetsbaar!