Slalomfoilen is helemaal hot. In de PWA zijn zelfs de die hard vin vaarders om. Ze moeten wel tot ruim 25 knopen is inmiddels de windfoil sneller dan de vin. Logisch dat in het slalom foilsegment ook volop ontwikkeling zit. We nemen de Starboard Foil Slalom 81 onder de loep met de dit jaar geïntroduceerde Starboard GTR slalom foil. Lees hieronder onze uitgebreide bevindingen van het board en de foil.
Starboard Foil Slalom 81
Prijs € 3.069 | Lengte 210 cm | Breedte 81 cm | Volume 167 L | Gewicht 8,4 kg | Carbon Reflex Sandwich
Wat direct opvalt is hoe compact dit board oogt. Hij oogt kort, best small en enorm dik. Op de bodem zit bij de foilbox een extra rand waardoor de scoop extra groot is. het board is 16,2 cm dik. Iets dikker dan de ook niet echt dun uitgevallen IQfoil 95. We zijn in de loop van de jaren wat basis aspecten gaan opmeten. Wat bij de Starboard Foil Slalom 81 opvalt is dat de mast rail 7,5 cm verder naar voren zit dan bij het IQfoil board 95 ook de voetbanden staan een paar centimeter meer naar voren (gemeten t.o.v. de foilbox als vast punt). Daarnaast staan de achterste voetbanden naar verhouding iets meer naar binnen. Het idee hierachter is dat het gewicht meer naar voren staat waardoor je halve wind meer controle over de set hebt. Dat is natuurlijk waar het om gaat met slalom foilen!
T.o.v. het model van 2021 is er iets aan rocker in het planeervlak aangebracht, waardoor er in het midden van het board een opstaande rand is ontstaan waar de foilbox in zit (rechter foto). Door deze aanpassing zou het board makkelijker omhoog te ‘poppen’ zijn. Het inzetbereik van het board zou tussen de 6,0m2 en 9,0m2 moeten liggen volgens Starboard. Wij verwachten dat de maten 5,0m2 t/m 7,0m2 ideaal zijn op dit board. Daar komen we later nog op terug.
Licht en gevoelig
We gaan met de Severne HG4 7,0m2 en de nieuwe Starboard GTR EVO slalom foil het water op met ca 12 tot 16 knopen wind. We merken direct dat, ondanks de compacte set up, het board zeer makkelijk snelheid maakt en omhoog komt. Gevoelsmatig komen we niet heel veel later omhoog dan met de IQfoil 95 met de IQfoil carbon. Het voelt in de lucht gelijk snel, licht en gevoelig. De acceleratie van de set valt echt op. Een geweldig gevoel. Direct wordt duidelijk dat de set up, trim van de set en druk in het zeil veel nauwkeuriger op elkaar afgestemd moeten zijn om stabiel te kunnen windfoilen. Die 1/2 centimeter mastvoet naar voren of naar achteren maakt naar verhouding veel meer verschil dan op het IQfoil board. Wat fijn is dat er echt veel volume in het board zit ook in de neus, waardoor je met touch downs direct weer omhoog komt, makkelijker dan bij de IQfoil 95 (die nog meer volume heeft). Wel moet je met overstag gaan of als je te ver naar voren gaat staan, oppassen dat het korte neusje niet onder water verdwijnt. In het begin moesten we ook wennen aan de dikte van het board. We stonden iets wiebeliger (loef / lij) op het board dan we gewend zijn. Na een aantal sessies waren we hier volledig aan gewend.
Terug naar het slalomfoilen. Ondanks dat we in het begin duidelijk zoekende zijn naar de juiste balans in de set, is wel duidelijk dat het makkelijk al flink hard gaat. Op de GPS scoren we makkelijk gemiddelden (over totale sessie!) van ruim 40 km/u. Ook de kortere halve windse runs laten direct al hele fraaie gemiddelden zije van ca 43 tot 44 km/u.
De lichtvoetigheid van het board is wat continue in positieve zin opvalt, ook het gijpen gaat erg makkelijk en je kunt ook makkelijk een lay down gijp inzetten. Het voelt al snel weer een beetje als het good old fin slalomvaren. Eenmaal onze positie gevonden dan hebben we dat gevoel ook halve wind. Je kunt pushen zo hard als je zelf durft te gaan! Je voelt aan alles dat het hard gaat en dat is wel echt kicken. Het board is wel technischer om te foilen dan een freeride board en daagt je uit om grenzen te verleggen. Als je dat zoekt in een foilboard, dan heb je aan dit board een goede.
Starboard Foil Slalom 81 met 8,0m2 kan, maar niet optimaal
Met iets minder wind pakken we de HGO 8,0m2 op het board. Ook dat gaat op zich prima, maar vergelijken we dit met de IQfoil 95 of de Foil Slalom 91 dan geeft een breder board meer controle en heb je ook een betere hefboom, doordat je verder van het zeil afstaat. Dat geeft meer controle en daardoor kun je beter pushen, waardoor je ook sneller bent. De Severne HyperGlide 4 6,0m2 combineert ook echt goed. We verwachten dat een 5,0m2 foil slalomzeil ook echt goed werkt op dit board. De ideale maat voor dit board ligt tussen de 5,0m2 en 7,0m2.
Starboard Foil Salom 81, van lekker freeracen to high-end slalom
Eenmaal gewend aan het board is het in medium wind condities echt relaxed en licht foilen. T.o.v. de Starboard Freeride vaart dit board lichter, is sneller en relaxter om halve wind mee te windfoilen, doordat de voetbandposities hiervoor geoptimaliseerd zijn. We kunnen ons voorstellen dat de veeleisende freerider ook erg gecharmeerd zal zijn van dit board en dat dit boardje een mooie volgende stap is voor mensen die inmiddels hun freeride foilboard ontgroeid zijn.
Wil je het uiterste uit dit board halen en in high wind condities door de 50 km/uur gaan? Dat vraagt dit wel veel training, een goede techniek, een perfecte set up en lef. In de optimale set up heb je veel druk in zeil, maar ook nog best veel lift die je moet zien te controleren. Oké je kunt kleinere front en back wings monteren, maar je hebt een zekere mate van lift in de foil nodig die zorgt voor stabiliteit van de set en power in het zeil. Met te kleine wings gaat er teveel energie zitten het omhoog houden van de set en ben je uiteindelijk niet snel.
Starboard GTR Slalom Carbon EVO Foil
Prijs € 2.499,- | Carbon mast 95 cm C300 | Fuselage 105 cm EVO | Front wing 650 cm2 C300 EVO | Back wing 255 -2 C300
Starboard heeft de GTR compleet vernieuwd en er een Slalom foil van gemaakt. Voor veel windfoilers is een front wing van slechts 650 cm2 een flinke stap ‘naar beneden’. Ter vergelijking, de Slalom Pro’s in de PWA hebben als front wings kleiner dan 400 cm2! Dus eigenlijk kun je zeggen dat de GTR slalom een toegankelijke allround slalom foil is. Dat klopt helemaal. We hebben deze foil gevlogen op de Starboard Foil Slalom 81, op de IQfoil 85 en IQfoil 95 en op de Starboard Freeride. Op ieder board werkt deze foil erg goed, zelfs op de IQfoil 95 met een 8,0m2 verrassend goed.
Je hebt met de Starboard GTR natuurlijk wel een hogere basissnelheid nodig dan met een gemiddelde race foil, maar zodra je de snelheid hebt dan voelt de foil verrassend stabiel en geeft de foil ook echt goede lift. Dipt de wind even, dan merken we dat de foil echt lang lift blijft houden. Ook het gijpen gaat erg makkelijk. Houdt er rekening mee dat de snelheid waarmee je de gijp inzet automatisch al hoger is, dat zorgt dat je best een lange bocht draait. Maar ook dan blijft de foil stabiel en houdt voldoende lift om makkelijk in de lucht te blijven.
Sweet spot + 0,5 back wing spacer voor Starboard GTR slalom
We hebben hierboven al even aangehaald dat de set up veel nauwer luistert dan een gemiddelde set up. In het begin waren we erg zoekende naar een balans in de set. We gebruiken de – 0,5 spacer en de 0 spacer en het bleek lastig om de hoogte balans te houden. Bij iedere vlaag werd de punt van het board op het water gedrukt. De set was heel erg instabiel. Daarnaast miste we voldoende druk, met name ‘back hand pressure’, in het zeil. We trokken iedere keer het onderlijk over de voetbanden wat weer voor een irritante instabiliteit zorgde. De mastvoet helemaal naar achter hielp iets, maar daar werd het board weer erg nerveus van.
Met de +0,5 spacer hadden we de sweet spot te pakken. De foil leverde ook in vlagen een veel constantere lift. En ja gemiddeld genomen was de lift ook meer. Hierdoor was het gedrag ook veel voorspelbaarder. Daarnaast genereerde het zeil hierdor veel meer druk, waardoor we harder gingen. We moesten het zeil iets meer open varen, waardoor het onderlijk ook niet meer tegen de achterste voetbanden aan kwam. Vervolgens ging ook de mastvoet ca 2 cm meer naar voren wat ook een rustiger vaargedrag gaf. Dus resume, de sweet spot is de 0,5 spacer. Die zit er nu standaard op!
Starboard front wing 575 EVO verrassend goed en makkelijk
We gooien nog maar een nieuwe variabele in de strijd. We monteren de front wing 575 EVO met iets meer wind (kan ook prima met de 7,0m2) en direct gaan we nog een stuk harder. De back wing spacer laten we lekker op + 0,5 staan en dit lijkt ook voor de 575 EVO front wing de juiste set up. Met wind dips kom je eerder lift te kort en met het gijpen moet je meer snelheid zien te houden, maar we hadden deze front wing moeilijker in geschat. Deze front wing is de moeite waard als aanvulling op de GTR Slalom vanaf ca 17 knopen wind is de 575 makkelijker en sneller.
Starboard GTR EVO Slalom ook met aluminium mast
Starboard biedt de GTR slalom naast de carbon mast ook met de bekende 95 cm aluminium mast. Onze ervaringe met deze mast (o.a. IQfoil junior) is dat de performance van deze mast niet heel goed is. De mast geeft relatief veel weerstand en met name in de halve windse koersen kan de mast wat onvoorspelbaar zijn. Dat maakt eigenlijk dat deze mast niet geschikt is voor deze foil en waarvoor deze bedoelt is. Ons advies is dan ook, doorsparen voor de versie met de veel betere carbon mast.
Conclusie Starboard GTR EVO Carbon Slalom goede allrounder
De toegankelijkheid van de Starboard GTR Slalom heeft ons echt verrast. Evenals het feit dat deze foil onder zowel brede als freeride foilboards het ook erg goed doet. Als je eenmaal het slalomfoilen onder de knie hebt (en verslaafd bent ???? ) dan krijg je wel al snel de behoefte om kleinere wings aan te schaffen om echt de echte records neer te zetten. Daarvoor levert Starboard nu de SLR front wings en SLR back wings voor de Evolution fuselages.
Zelf de Starboard Foil Slalom 81 of GTR slalom foil uittesten
Op afspraak is het mogelijk om de Starboard foil slalom 81 en GTR slalom foil uit te testen. Dit is enkel mogelijk als je zelf al een ervaren windfoiler bent. Wil je advies of wil je het board of foil uittesten, stuur ons dan een mail.