Lengte 213 | Breedte 87 cm | Gewicht 8,6 kg | Volume 144 | Adviesprijs € 1.999,-
Dat Starboard de ontwikkeling van het windfoilen serieus neemt hebben we al gezien met de diverse windfoils en boards. Voor 2019 komt er nog een hele lading boards en windfoils bij. Wij hebben als eerste in Nederland het Starboard foilboard 144 te pakken en staan te popelen om dit board te testen. We vergelijken h’m met het succesvolle foilboard van Starboard de foil 122.
Starboard Foil 144 lichtweer freeride windfoilboard
Laten we maar met het nieuwste board beginnen, de Starboard foil 144. Het board ziet er goed uit en voelt lekker licht. Wat opvalt is dat dit board 18 cm korter is dan z’n ‘kleinere broer de 122’. De vorm is behoorlijk ‘boxie’. Een brede stompe neus met veel volume. En met een meetlat erbij zien we dat de mastrail ca 5 cm meer naar achteren zit. Dat is interessant, goede kans dat dit board dus flink eerder omhoog gaat!
We voeren beide boards met de Starboard Freeride foil om het vergelijken zo makkelijk mogelijk te maken. Een zeer stabiele windfoil die erg makkelijk is om te windfoilen. Met zowel weinig als veel wind.. Past qua karakter dus prima bij deze boards. We gaan met ca 12 tot 16 knopen het water op met een 6,5 m2. Op het water merken we, zoals verwacht, dat de 144 heel snel de lucht ingaat. Al snel blijkt dat zowel de windcondities en zeilmaat ideaal zijn voor dit board.
Het board voelt zeer licht en speels aan, doordat het board iets breder is dan de 122 sta je net iets comfortabeler. Je vaart nog meer rechtop dan op de 122. Direct het gevolg van het feit dat de mastrail meer naar achteren staat. Dit is een heerlijk board om mee te cruisen. Hij vaart lekker halve wind, maar wil ook best goed aan de wind. We moesten al snel denken aan onze ervaring met de Naish Hover 142. Echter dit board is veel makkelijker te foilen, en is veel stabieler dan de Naish. Ook een eventuele nosedrop eindigt niet na een katapult in het water. Dus waar de Naish niet in geslaagd is, slaagt dit board 100%!
Gijpen gaat heel makkelijk. Direct een gevolg van het feit dat de mastrail relatief ver naar achter staat. Gaat het harder waaien, dan merk je dat de 144 iets nerveuzer begint te worden i.v.m. de 122. De stand van de masttrack lijkt hier debet aan. De mastvoet verder naar voren zetten in de rail verbetert de situatie fors.
Wat ons betreft een ideaal gepositioneerd boardje voor windfoilers die relaxed willen cruisen tot ca 16 knopen. Wij denken ook dat de meeste windsurfers juist in het onderste windbereik willen gaan windfoilen. De maximale zeilmaat voor dit board is ca 8,0m2.
Starboard Foil 122 midweer freeride windfoilboard
Lengte 231 | Breedte 75,5 cm | Gewicht 7,9 kg | Volume 122 | Adviesprijs € 1.999,-
Afgelopen jaar hebben we al flink wat uurtjes gevlogen op de 122. Een heerlijk freeride boardje dat met relatief weinig volume net iets meer wind nodig heeft om lekker omhoog te gaan. Dit board viel met name in de smaak bij wave georiënteerde windsurfers. Note: we hebben zelfs een keer iemand terug moeten halen, omdat die persoon gewoonweg niet meer wilde stoppen met windfoilen op dit boardje 🙂
Dit boardje heeft met een 6,5m2 net iets meer wind nodig dan de 144. Ga uit van ca een knoop of 11. Op dit board hang je relatief meer naar achteren dan op de 144. Windfoilen op dit board lijkt dus iets meer op windsurfen dan op bv de 144. Op zich wel een lekkere opstap naar het windfoilen vinden wij. We schreven al dat de mastrail op de 122 een stuk verder naar voren staat. Zet de mastvoet meer naar achteren en je moet ook op dit board rechter op gaan staan. Het board wordt dan ook een stuk nerveuzer. Dit board voelt zicht duidelijk meer in z’n element met een mast die verder naar voren staat.
Daar waar bij de 144 het optimum tussen de 12 en 16 knopen ligt, kun je de 122 veel langer doorgaan. Vanaf ca 14 knopen komt dit boardje echt in z’n element. We hebben regelmatig met ca 20 tot 24 knopen wind gefoiled (met een 4,2m2) en dan nog is dit boardje goed te controleren. De 144 word dan wel (relatief) veel lastiger om stabiel en comfortabel mee te windfoilen. De maximale zeilmaat is ca 7,0 tot 7,5m2.
Andere windfoils onder de boards
Uiteraard hebben we ook getest met andere windfoils onder de boards. We zijn tot de conclusie gekomen dat de windfoils een zeer grote invloed hebben op de foil eigenschappen, veel meer dan de board zelf. Wat hebben we getest:
- De Starboard Carbon Race op de 144: Hierdoor krijgt het board freerace eigenschappen. Duidelijk nog veel meer lift. Halve wind foilen is nu niet leuk meer, maar lekker aan de wind en downwind gaat heel goed. Dit board haalt zeker niet de hoogte van een echt racefoilboard, maar komt dicht in de buurt. Vliegen met ca 8 tot 9 knopen met een racefoil en groot zeil gaat prima.
- De Starboard GT-R (met fuselage van 90 cm), waar we eerder over geschreven hebben. Hierdoor krijgt de 122 ook veel meer lift en wordt minder makkelijk te foilen bij meer dan 16 knopen. Hiermee vlieg je 1 a 2 knopen eerder dan met de Starboard Freeride windfoil. De GT-R is zeker een aanrader voor dit board.
- De Starboard GT-R versterkt de eigenschappen van de 144 nog meer, waardoor dit board met minder wind al gaat vliegen. Daarnaast zal dit board ook sneller en iets meer race georiënteerd worden.
Welke kiezen?
Beide zijn beregoed. Ben je opzoek naar een windfoilboard om met weinig wind te cruisen? Kies dan de 144. Wil je met iets meer wind windfoilen en wellicht ook gaan springen en andere tricks gaan doen? Kies dan voor de 122.
Vergeet niet na te denken over welke windfoil het beste bij jouw stijl van windsurfen past. De freeride is echt een gemoedelijke windfoil, waar je lekker halve wind mee kunt vliegen. De GT-R zet je wat meer op scherp, heeft meer race eigenschappen. Is sneller en gaat hoger aan de wind, maar daardoor wel iets moeilijker met iets meer wind.