De lijst met windfoilonderdelen van Starboard was al lang en daar komt nu weer de Starboard 105 cm plus fuselage bij. Daarmee komt deze fuselage precies tussen de 115 cm plus en 95cm plus fuselage. Of toch niet?
Verlengde versie van de 95 cm +
De foto’s verraden het eigenlijk al. De positie van de front wing bepaalt voor 80 tot 90% de mate van lift die de windfoil genereerd. De back wing doet ook wel iets, maar zit er voor een belangrijk deel voor de stabiliteit. Wat direct opvalt is dat de front wing van de Starboard fuselage 105 cm plus slecht 1 cm meer naar voren komt t.o.v. de bekende 95 cm plus fuselage. Uiteraard staat de back wing automatisch 9 cm verder naar achteren. Dus qua foileigenschappen is deze fuselage erg vergelijkbaar met de Starboard 95cm plus fuselage, echter zorgt deze fuselage wel voor een stabieler windfoilgedrag doordat deze 10 cm langer is. En lengte zorgt voor stabiliteit!
Dezelfde positie als de oude 115 cm fuselage
T.o.v. de 115 cm plus fuselage zit de front wing 7 centimeter naar achteren. Note: de trouwe lezers van onze blogs herinneren zich vast nog wel dat de front wing van de 115 cm plus fuselage exact 7 cm naar voren is gepositioneerd t.o.v. de oude (zwarte) fuselage 115 cm. Natuurlijk staat de back wing 10 cm verder naar voren, dat dan weer wel. Dus de lift van de 105 cm plus is vergelijkbaar zijn met de oude 115 cm fuselage echter is de 105 cm + iets minder stabiel foilen dan de 115 cm. Groot voordeel is wel dat je met de back wing lekker kunt gaan trimmen, iets dat met de oude 115 cm niet kon.
Kort door de bocht kun je stellen, dat deze nieuwe fuselage een kortere en trimbare versie is van de oude 115cm fuselage. Diverse PWA riders zie je dan ook met de 105 cm plus of de oude 115 cm slalomfoilen!
Waarvoor is de Starboard fuselage 105 cm plus bedoeld?
Primair is deze fuselage bedoelt voor het slalom windfoilen. Met slalom windfoilen is veel lift minder belangrijk, maar wil je wel stabiel kunnen windfoilen. Daarvoor was de huidige 95 cm plus te instabiel. Dat maakt de 105 cm plus dus uitermate geschikt voor slalom windfoilen. Gelijkwaardige lift t.o.v. 95 cm plus en meer stabiliteit.
Tussen de regels door heb je al kunnen lezen dat de oude 115 cm fuselage prima geschikt is om mee te slalomfoilen. Enkel is de back wing dan natuurlijk niet te trimmen. Dus heb je nog een oude 115 cm fuselage en wil je gaan slalomfoilen, gewoon doen! We adviseren wel om de Starboard 255cm -2 back wing aan te schaffen. Door de andere hoek van de back wing levert dit veel snelheidswinst op.
Ook voor stabieler Freeriden/Freeracen (voor zwaardere windfoilers)
Doordat de front wing bijna op dezelfde plek zit als bij de 95 cm plus fuselage is de 105 cm plus fuselage ook geschikt om je bestaande windfoil, zoals de Freeride, GT of GT-R te upgraden. Hierdoor krijgt je windfoil meer lift en kun je stabieler windfoilen, zonder dat de windfoil extreme eigenschappen krijgt. De 105 cm plus is echt aan te bevelen voor de zwaardere windfoilers ( > 90 kg).