Met de introductie van de nieuwe Evolution fuselages heeft Starboard gelijk ook een nieuwe windfoil geïntroduceerd. De Starboard SuperFlyer EVO. Starboard positioneert deze windfoil tussen de SuperCruiser EVO en de populaire Freeride EVO. Wij hebben de Starboard SuperFlyer EVO getest en wij hebben een andere indruk is toch net ff anders. Lees onze bevindingen.
Prijs € 1.139,- | Aluminium mast 85 cm | Carbon front wing 1300 cm2 | Carbon back wing 330 cm2 | Alu fuselage 102 cm EVO
Om de Starboard Superflyer op een juiste manier te kunnen beoordelen vinden we het belangrijk om de Starboard Superflyer te vergelijken met de Starboard Supercruiser Evo en de Starboard Freeride Evo windfoil. Vandaar dat we deze review beginnen met deze 2 oudgedienden.
Onze ervaring met Starboard Supercruiser
Laten we beginnen met de ‘good old’ Supercruiser. We gebruiken de Starboard Supercruiser al jaren voor onze windfoillessen en voor de verhuur. Deze freestyle georiënteerde windfoil komt door z’n grote front wing snel omhoog maar is door z’n speelse karakter niet heel stabiel. We hebben gezien dat met name de zwaardere windfoilers (>90 kg) relatief veel moeite hebben met deze windfoil. Maar voor wie juist wil freestyle foilen, dan is en blijft de Starboard Supercruiser een fantastische windfoil, we hebben al eerdere een review over geschreven. Zeker in combinatie met kleine zeilen is deze foil in zijn element
Onze ervaring met Starboard Freeride foil
De Starboard Freeride is de by far de best verkochte freeride windfoil. Al jaren lang. De belangrijkste reden is dat deze windfoil heel erg makkelijk te foilen is (stabiel, vergevingsgezind) en ook met veel wind nog prima te controleren is. Dit is de foil waar we al heel veel mensen blij mee hebben gemaakt en die voor de meeste foilers snel genoeg is. Voor meer informatie lees onze gedetailleerde review over deze ‘golden oldie’.
Echter in het onderste windbereik en voor de zwaardere windfoilers (>90 kg) waren sommige klanten wel op zoek naar meer lift en nog betere stabiliteit. Een deel van de klanten heeft dit opgelost met de 105 cm fuselage of zelfs met de 115 cm fuselage i.c.m. een kleinere back wing.
Starboard Superflyer windfoil, meer lift en meer stabiliteit
De bovenstaande alineas zijn gebaseerd op onze ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgedaan. Nu dan aan de slag met de Starboard Superflyer. Ook bij deze windfoil zien we de inmiddels bekende onderdelen weer terugkomen, de mast, 102 cm evo fuselage en back wing kennen we al. De front wing van 1300 cm2 is voor windfoilen nieuw. Voor de lezer die ook wingfoilt, zal de front wing wellicht al wel kennen. De shape van de front wing is namelijk exact gelijk aan de wingfoil front wing E-Type 1300. O.b.v. de specs zou je inderdaad verwachten dat de Superflyer precies tussen de Supercruiser en Freeride inzit.
We gaan het water op met de nieuwe Starboard Freeride 150 met ca 10 tot 15 knopen wind. Wat direct opvalt dat de Starboard Superflyer erg makkelijk en snel omhoog komt. Duidelijk sneller dan de Freeride. In de lucht hebben we ook gemiddeld genomen meer lift dan bij de Freeride, maar ook met harde vlagen nog steeds goed te controleren. Wat we ook gelijk merken is de enorme stabiliteit van de foil. En dan bedoelen we de rechtuit stabiliteit en de hoogte stabiliteit. Zowel met minder wind als met meer wind is de foil super stabiel. Stabieler dan de Starboard Freeride foil. Qua snelheid is hij iets langzamer dan de Freeride foil, maar duidelijk een fors stuk sneller dan de Supercruiser.
Wat we ook merken is dat door de goede rechtuit stabiliteit de wendbaarheid van de Superflyer minder is dan die van de Freeride. Dus het meecarven op golfjes of gijpen gaat minder soepel dan bij de Freeride. Daarmee vertoont de Superflyer eigenlijk wat meer ‘freeslalom’ eigenschappen (zonder dat deze foil nu bijzonder snel is) dan de Freeride. De Superflyer kan ook prima met zeilen tot 8 m2 gefoiled worden. Onze ervaring met de SuperFlyer is dus anders dan hoe Starboard de foil neerzet. En dat is interessant! De eigenschappen van de Superflyer passen precies bij wensen van veel windfoilers;
- Stabiliteit rechtuit heen en weer foilen is wat de meeste windfoiler het liefste doen
- Betere hoogste stabiliteit is wat veel windfoilers erg belangrijk vinden om zo relaxt mogelijk te kunnen windfoilen
- Meer lift zorgt voor eerder vliegen en dus meer vlieguren. Dat wil bijna iedereen 🙂
- Iets minder makkelijk in het hoge windbereik (> 18 knopen) is voor de meeste windfoilers minder belangrijk
Welke te kiezen? Superflyer of Freeride windfoil?
De Supercruiser blijft in positieve zin een ‘geval apart’. Maar de Superflyer heeft veel eigenschappen die de Freeride ook heeft en zelfs eigenschappen die de Freeride niet heeft, maar wel behoefte aan is. Wij denken dan ook dat de Superflyer flink gaat concurreren met de Freeride. Maar voor welke kun je het beste kiezen? We zetten de voors- en tegens op een rij
Kiezen voor de Superflyer:
- Ben je zwaarder dan 90 kilo
- Vind je stabiliteit het allerbelangrijkste
- Foilen in het onderste windbereik belangrijk vindt
Kiezen voor de Freeride:
- Lichter dan 80 kg
- Als wendbaarheid en speels foilen ook belangrijk is
- Ook met 15 knopen of meer wilt windfoilen
Wij gebruiken zowel de Starboard Superflyer als de Starboard Freeride voor onze lessen en ze zijn beschikbaar voor de verhuur. Mocht je deze windfoils willen uitproberen dan kan dit natuurlijk bij ons.
Maak testafspraak bij Windfoilen Nederland
Uitgelegd: Wat maakt dat de Supercruiser minder stabiel is dan de Superflyer?
In deze paragraaf gaan we dieper in op wat maakt dat supercruiser minder stabiel is dan de superflyer. Om te beginnen met de Supercruiser. Het profiel is vrij plak, daarmee bedoelen we dat in de wings (van boven naar onderen bekeken) weinig profiel zit ook ztten er aan het einde geen tips die naar beneden gebogen staan. De front wing van de Superflyer heeft juist best extreme tips aan de uiteinden. Wingtips die naar onderen (bij front wings) of naar boven (bij back wings) gebogen zijn zorgen over het algemeen voor rechtuit uitstabiliteit. Met andere woorden. Door de tips hebben de wings de neiging om het liefst rechtdoor het water te gaan (minste weerstand). Het maken van bochten zorgt door de tips namelijk voor extra weerstand. Wij hebben gemerkt dat deze eigenschap er ook voor zorgt dat cursisten makkelijker de loef / lij balans kunnen houden. Wings met tips zijn dus vaak dan ook minder wendbaar.
Als we vervolgens van bovenaf kijken naar de vorm van de wings dan valt op dat de Supercruiser bijna de vorm heeft van een halve cirkel en de Superflyer juist een veel rechthoekiger profiel heeft. Een ronde vorm van met name de front wing zorgt voor een goede wendbaarheid, terwijl een rechthoekiger profiel minder wendbaar is in het water.
De tips en het rechthoekige profiel van de front wing van de Superflyer zorgen er in belangrijke mate voor dat deze foil zo’n goede stabiliteit heeft en bij lange na niet zo wendbaar is als de Supercruiser.