Voor het eerst sinds de introductie van de Starboard windfoils in 2017 gaat het assortiment en (helaas) ook de constructie flink op de schop. Naast nieuwe foils, gaat ook het fuselage systeem veranderen en er komen nieuwe onderdelen bij en een aantal carbon masten. We zetten de veranderingen voor je op een rijtje.
Meer en nieuwe Starboard carbon masten
Op dit moment zijn er al 2 verschillende kwaliteiten carbon masten beschikbaar. De gewone en de stijvere IQfoil carbon mast. Daar komt nu één nog stijvere carbon mast bij en er komen van de 2 stijfste carbon varianten ook 2 masten met een rechtere hoek.
De huidige carbon masten (de gewone en carbon mast) hebben nu een hoek van 87 graden (vanaf de achterkant gemeten), dus ze staan iets achterover. Van de stijfste varianten komt er nu ook een mast met een hoek van 90 graden. Dit betekent dat de front wings ca 5 cm verder naar voren komt te staan t.o.v. het board. Dit geeft meer nog meer lift!
De gewone carbon mast (verkrijgbaar in 85 en 95 cm) gaat C300 heten, de stijvere kwaliteit C400 (de Iqfoil mast blijft Iqfoil mast heten) en de stijfste mast heet C600. De IQfoil carbon mast is al erg duur, maar de C600 gaat meer dan € 2.300,- kosten. Bedoelt voor de ‘elite’ die echt de aller stijfste mast nodig hebben. Alle Starboard Carbon masten vind je in onze webshop.
Starboard EVO fuselages
De Starboard Fuselages blinken wat ons betreft uit in degelijkheid. Enkel de ‘bulb’ aan de voorkant van de fuselage zorgt dat de aerodynamica niet optimaal is. Doordat de concurrenten als Phantom en SAB in de nek van Starboard hijgen is de constructie aangepast en de aerodynamica verbetert. En een verbeterde aerodynamica betekent meer snelheid en ook een ‘smoother’ gevoel tijdens het foilen.
Wat is nu wat? Het overzicht van oud naar nieuw
95 cm EVO = zelfde geometrie als de 95 cm plus fuselage
105 cm EVO = zelfde geometrie als de 105 cm plus fuselage
115 cm EVO = zelfde geometrie als de 115 cm plus fuselage
120 cm EVO = zelfde geometrie als de 115 cm plus plus fuselage
115 cm EVO classic = zelfde geometrie als de oude 115 cm (zwarte) fuselage
102 cm EVO classic = zelfde geometrie als oude fuselage + wings van de Super Cruiser
In onze webshop ind je alle Starboard Evolution fuselages
Verstevigde verbinding front wing
De front wings steken aan de voorkant van de fuselage dus iets uit en er zit in de front wings een extra inkeping, waardoor de front wings nog beter gefixeerd worden op de fuselage
Alle back wings trimbaar
De trimbare back wing, d.m.v. de plastic spacers blijft ongewijzigd en wordt vanaf 2022 dus op elke windfoil geleverd, van Super Cruiser tot Formula race.
Starboard front wings
Naast de aanpassingen aan het fuselage montagesysteem zijn de meeste profielen door Starboard onder de loop genomen en geoptimaliseerd. Het assortiment komt er als volt uit te zien
- Super cruiser 1700 cm2 = ongewijzigd profiel
- Super flyer 1300 cm2 = nieuw profiel
- Freeride 1100 cm2 = ongewijzigd profiel
- 1000 cm2 front wing = ongewijzigde profiel
- 900 cm2 front wing = nieuw profiel met dunnere tips
- 800 cm2 front wing = nieuw profiel met dunnere tips
- 725 cm2 front wing = ongewijzigd profiel
- 650 cm2 front wing = ongewijzigd profiel
- 575 cm2 front wing = nieuw profiel en vervangt oude 550 cm2
- Kleiner? Nog niet bekend, maar we verwachten wel kleinere wings 🙂
In onze webshop vind je alle Starboard C300 carbon EVO front wings
Starboard back wings
Hier geen aanpassingen of nieuwe modellen. Alle oude back wings passen dus ook op de nieuwe EVO fuselages!
- 500 cm2 C300 (freeride)
- 330 cm2 C300
- 255 cm2 C300
- 255 cm2 -2 degree C300
- 255 cm2 -2 degree thin C300
- 200 cm 2-2 degree thin C300
Nieuw assortiment Starboard Windfoils 2022
Wij vonden dat er afgelopen jaren een aantal foils wat ‘dicht op elkaar’ gepositioneerd waren of een beetje overbodig geworden waren. Blijkbaar vond Starboard dat zelf ook. Wij vinden de opzet van het assortiment vanaf 2022 een stuk logischer en overzichtelijker. In elk geval krijgen alle Starboard Windfoils (behalve de IQfoils) vanaf 2022 het nieuwe fuselage systeem, ook de Super cruiser een aparte fuselage had met een afwijkende connectie voor de front en back wing. Hieronder het overzicht van de windfoils model 2022.
Starboard Super Cruiser EVO
Deze zeer populaire windfoil gaat flink op de schop. I.p.v. de deep tuttle verbinding krijgt hij een mast met top plate, waardoor hij enkel te gebruiken is met board met een US box (zoals hybride wind/wingfoilboards. De Super Cruiser past daar natuurlijk perfect bij. Ook hij de nieuwe EVO fuselage.
De front wing blijft ongewijzigd (op de fuselage bevestiging na). De oude front wing wordt vervangen door de bestaande 330 cm2 back wing.
Starboard Super Flyer windfoil
Een gloednieuwe windfoil die qua oppervlak, maar ook qua eigenschappen tussen de Super Cruiser en Freeride inzit. Doordat de Super Cruiser nu leverbaar wordt met Top Plate (en dus enkel geschikt is voor de Hybride windfoilboards met US box) ontstaat er ruimte voor een nieuwe windfoil.
Door de gebogen tips van de front wing zal de rechtuit stabiliteit beter zijn dan de Super Cruiser. Ideaal voor windfoilers die snel omhoog belangrijker vinden dan snel gaan.
Starboard Freeride EVO
Het minst verandert de Starboard Freeride foil. De foil die wij het meeste verkochten afgelopen jaren krijgt enkel de nieuwe EVO fuselages en natuurlijk is de front wing aangepast voor montage op het nieuwe connectiesysteem. De windfoil heeft de perfecte balans tussen vroeg, stabiel en vergevingsgezind windfoilen gecombineerd met voor de meeste windfoilers een meer dan acceptabele snelheid.
De specificaties:
- Aluminium V5 mast 85 cm met topplate
- Fuselage 102 cm EVO classic
- Carbon C300 front wing 1700 cm2
- Carbon C300 back wing 330 cm2
De specificaties
- Aluminium mast V5 85 cm met deep tuttle
- Fuselage 102 cm EVO classic
- Carbon C300 front wing 1300 cm2
- Carbon C300 back wing 330 cm2
De specificaties:
- Aluminium V5 mast 85 cm met deep tuttle
- Fuselage 95 cm EVO
- Carbon C300 front wing 1100 cm2
- Carbon C300 back wing 500 cm2
Starboard GTR EVO
Het meest verandert de GTR. Geen enkel onderdeel blijft hetzelfde. Eigenlijk vinden we de naam niet meer passen. De nieuwe GTR is een hardcore slalom windfoil geworden.
Geïnspireerd op de PWA windfoilslalom krijgt wordt deze windfoil in 1 x behoorlijk high end, gericht op de veeleisende GPS georiënteerde windfoiler. De specificaties liegen er niet om!
Starboard Race EVO carbon
Deze golden oldie race foil wordt ook geupdate met de nieuwe fuselage en wodt ook verkrijgbaar in een versie met aluminium mast en carbon C300 mast van 95 cm.
Doordat de GTR meer richting high end slalom gaat en er ook nog een extreme Formula Race foil is gekomen, kun je deze foil zien als allround freerace foil.
Starboard Formula windfoil EVO
De meest extreme en performance gerichte windfoil is de Starboard Formula. Ontwikkeld voor de open klasse windfoilen en voor meest veeleisende windfoiler.
Naast het nieuwe fuselage systeem heeft deze foil ook de extra stijve C400 carbon mast met een hoek van 90 graden. Hierdoor komende wings ca 5 cm verder naar voren te staan, waardoor je nog eerder kunt windfoilen en nog hoger upwind kunt windfoilen.
De specificaties:
- Aluminium V5 mast 95 cm
- Fuselage 105 cm EVO
- Carbon C300 front wing 650 cm2
- Carbon C300 back wing 255 cm2
- Ook verkrijgbaar met Carbon C300 95 cm
De specificaties:
- Aluminium V5 mast 95 cm
- Fuselage 115 cm EVO
- Carbon C300 front wing 800 cm2
- Carbon C300 back wing 255 cm2
- Ook verkrijgbaar met Carbon C300 95 cm
De specificaties:
- Carbon 90 graden C400 95 cm
- Fuselage 115 cm EVO
- Carbon C300 front wing 800 cm2
- Carbon C300 back wing 255 cm2 -2
Blijven onderdelen oude fuselage systeem leverbaar?
Het is wel leuk te overgang naar een nieuw fuselage systeem, maar de oude front wings passen dus niet meer!!! Een beetje goed nieuws dan toch. Een deel van het oude assortiment blijft leverbaar bij ons. Bij ons kun je de volgende onderdelen blijven bestellen;
- Fuselage 115 cm plus (in elk geval tot 2024)
- Fuselage 105 cm plus (enkel nog in 2022)
- Fuselage 95 cm plus (in elk geval tot 2024)
- Front wing 900 cm2 (in elk geval tot 2024)
- Front wing 800 cm2 (in elk geval tot 2024)
De masten en back wings van voor 2022 passen dus ook op de nieuwe generatie EVO fuselages!