De Starboard X-15 91 was al een tijdje leverbaar, maar het kleinere broertje daar hebben we lang op moeten wachten. De X-15 (met name de 85) heeft zich in PWA in 2022 al ruimschoots bewezen. X-15 is de nieuwe naam voor de slalomfoilboards van Starboard. Dit suggereert ook dat het concept flink op de schop is gegaan.
Volgens Starboard en team rider Nico Prien is de X-15 85 het meest veelzijdig en breedst inzetbaar. We hebben het boardje in veel wisselende omstandigheden uitgebreid getest. Lees verder in welke mate dit board anders is dan de oude Starboard slalom foilboards.
Starboard X-15 Carbon leverbaar in 3 maten
De X-15 is leverbaar in 3 maten, de X-15 78, X-15 85 en X-15 91. We denken dat de X-15 85 en X-15 91 de meeste interessante maten zijn.
- Starboard X-15 85 | Lengte 210 cm | Breedte 85 cm | Volume 176 | Gewicht 9,0 kg | Zeilen 5,0 – 8,0 m2 | Prijs € 3.199,-
- Starboard X-15 91 | Lengte 210 cm | Breedte 91 cm | Volume 189 | Gewicht 9,6 kg | Zeilen 6,0 – 9,0m2 | Prijs € 3.199,-
Starboard X-15 radicaal uiterlijk en design
Wat direct opvalt aan het board is het zeer afwijkende uiterlijk en de shape van het board. Daarin is het board compleet anders dan de voorgaande slalom foilboards van Starboard. De X-15 85 oogt relatief dun, maar het board heeft toch een volume van 176 liter. Verder valt op dat het dek bijna compleet vlak is en de neus relatief dun. De achterzijde is nagenoeg recht, waarbij het dek na de achterste voetband schuin afloopt naar beneden. Aan de onderzijde van het board valt de enorme V aan de voorzijde van het board op en de verhoogde sectie bij de foilbox. De druppel shape van de bodem is nog extremer van shape dan bij het vorige model. Al deze shape aspecten zorgen voor een betere aerodynamica.
T.o.v. het vorige slalom foilboard staan beide voetbanden en de mastrail resp. 2 cm en 3,5 cm verder naar achteren. Dit zorgt ervoor dat je eerder kunt windfoilen met kleinere wings. Het nadeel is wel dat de set daardoor wel iets sneller nerveus kan worden.
Voor de achterste voetbanden zijn er 2 rijen pluggen. 1 rij om de voetband iets verder naar buiten te zetten en 1 rij om de voetbanden ca 2 cm meer naar binnen te plaatsen. Dat is erg fijn, de binnenste positie zorgt dat je comfortabeler staat en langer controle houdt. Daar later meer over!
P.S. de witte voetbanden zijn niet de standaard voetbanden. Standaard wordt dit board geleverd met zachte (en dikkere) Drake Slick foot straps. De Drake Ultra light voetbanden zijn eventueel los verkrijgbaar.
Starboard X-15 85 in verschillende condities getest
We zijn de afgelopen periode in Nederland getrakteerd met uitzonderlijk hoge temperaturen en ook veel (vlagerige) wind. We hebben het board dan ook in veel verschillende windcondities met verschillende settings, maten zeilen en foils kunnen uittesten. Dus even een uitdaging waar te beginnen met het delen van onze ervaringen. Oké laten we starten met de zeilen. We hebben het board getest met zeilen van 6,0 m2 t/m 8,0 m2. Met de F4 Foils Slalom race foil met front wings variërend van 420 cm2 (!) t/m 620 cm2 en de F4 Foils Freerace (front wing 850 cm2 / fuselage 100 cm / back wing 210 cm2).
Zeilrange van 5,0 m2 t/m 8,0m2
De X-15 85 foilt met een 8,0m2 veel beter dan de vorige generatie. Dit komt met name door de extra breedte. De 7,0m2 vonden wij dé ideale maat voor dit board. Ook de 6,0m2 voelde beter in balans op dit board dan op de oude versie. We hebben de 5,0m2 nog niet geprobeerd op dit board, maar we verwachten dat ook een 5,0m2 prima matcht met dit board. Qua zeilmaten is het inzetbereik van dit board dus een stuk groter geworden.
Freerace & Slalom foils
De Starboard X-15 85 foilt het best met slalomfoils of met freerace foils met een fuselage van max 105 cm. We hebben met de 8,0m2 de F4 Foils Freerace geprobeerd en die set up voor weinig wind was erg snel en voelde goed in balans. Omdat de voetbandposities en de mastrail relatief ver naar achteren staan (hieronder meer daarover) zal een foil met een fuselage langer dan 110 cm te veel lift geven om echt goed halve wind en down wind te kunnen foilen.
1. Starboard X-15 85 met weinig wind erg snel op de foil
We hebben het board met weinig wind, met de Severne HGO 8,0m2 en de F4 Foils Freerace gevaren met ca 9 tot max 13 knopen wind. Wat opvalt is dat het board heel makkelijk omhoog te ‘poppen’ is. De funnel shape van de bodem en druppel shape van de rails aan de achterzijde zijn hier zeker debet aan. Met deze wind staan we met de achterste voet ook lekker op de rand van het board. Het board is ‘slechts’ 4 cm breder geworden t.o.v. het vorige model, maar het voelt veel meer. Met een wat groter zeil sta je veel stabieler en comfortabeler en kun je veel power genereren.
We zijn met deze weinige wind gestart met de achterste voetbanden zo ver mogelijk naar buiten. Met deze wind is dit prima. Het voelt nu alsof we op een race foilboard staan zoals de IQfoil 85. De 8,0m2 voelt op dit board ook goed aan. Halve wind staan we prima. Gaan we met een vlaagje down wind, dan voel je dat het boardje echt voor ruime wind ontwikkeld is. Het board versnelt erg makkelijk en we staan eigenlijk nog iets comfortabeler. Dit geeft vertrouwen (en daagt uit) om flink te pushen. Gijpen op dit board gaat ook makkelijk. Al hebben we de indruk dat we de gijp met iets meer overtuiging moeten inzetten i.v.m. het board van vorig jaar om zo snel mogelijk te gijpen. Wellicht heeft dit met de extra breedte te maken.
2. Medium wind voorkeur voor binnenste voetbandposities
Met een zeer vlagerige wind die varieerde tussen de 12 en 22 knopen was het met de Severne HG5 7,0m2 met de F4 Foils Slalom (FW 560 cm2 / BW 190 cm2) zoeken naar de juiste positie. In vlagerige condities is controle en stabiel kunnen windfoilen wat uitdagender. We merkte dat we meer controle kregen zodra we de achterste voetbanden maar binnen plaatsten. We konden meer met onze voet plat op het dek staan, waardoor we meer controle hadden, zeker downwind. De 7,0m2 lijkt qua maat wel de ‘sweetspot’ i.c.m. de slalomfoil. Tjonge wat accelereert het boardje makkelijk ruime wind. Door de zeer vlagerige wind hadden we down wind diverse keren een forse touch down. We hebben dus regelmatig ervaren wat de impact is van de extreme V shape. Daar waar veel foilboards met een touch down flink afremmen (wat resulterend in een katapult), ketste de neus weer omhoog of planeerde het board eerst door over het water om vervolgens weer omhoog te gaan. Tuurlijk we gingen ook een aantal keren over de 50 km/u ruime wind en dan een touch down krijgen, dan is er echt geen houden meer aan :(.
Rake van mast/fuselage belangrijk bij ‘niet plakken’ neus
Kanttekening die we bij het bovenstaande willen maken, is dat alles staat of valt met de rake van de mast/fuselage. We varen deze set met de standaard rake van de F4 Foils carbon mast. Deze is +3 graden! Deze positieve rake zorgt er o.a. voor dat de neus van het board niet gaat ‘plakken’ bij een touch down. Zouden we met een rake van 0 graden een touch down krijgen, dan zou de neus van dit board ook veel meer plakken. Maar ondanks de positieve rake waarmee we foilen, merken we dat de V shape zorgt voor beter doorglijden / afketsten van de neus i.v.m. andere foil boards en het slalom foilboard van 2022.
3. High wind comfortabel en stabiel
Met een steady windje hebben we het board ook met de 6,0m2 uitgetest. De 6,0m2 voelt ook erg fijn i.c.m. met de board. Op het vorige board trokken we het onderlijk nog wel eens over het dek, maar bij dit board totaal niet. We hebben een mooie druk op onze achterste hand, waardoor we constanter kunnen foilen en in winddips blijven we dan ook langer voldoende druk houden. Dus het inzetbereik van de 6,0m2 is dus beter en deze zeilmaat voelt beter in balans op dit board. In deze condities (tot ca 24 knopen) worden de verschillen met het vorige board steeds groter. We zijn meer in controle doordat we comfortabeler staan met de achterste voetbanden in de binnenste positie. Daarnaast lijkt het board wat rustiger door de lucht te ‘glijden’ Dat is te danken aan het vlakke dek en de geoptimaliseerde shape van de rail waardoor er minder wervelingen zijn rond het board. Het board geeft zoveel vertrouwen dat we met nog meer wind ook wel met een 5,0m2 het water op willen gaan!
Fine tuning trim Starboard X-15 85
Uiteindelijk heeft de binnenste voetband positie onze voorkeur. Enkel met weinig wind zouden wij kiezen voor de buitenste voetbandpositie. Dit geeft extra power als je op de rand van het board kunt staan. Echter dit weegt in onze beleving niet op tegen de extra controle die krijgt als er meer wind en/of golven staan. Voor down wind windfoilen sta je ten alle tijden comfortabeler met je achterste voet iets naar binnen. Maar dit zal ook wel een persoonlijk ding zijn.
Doordat zowel de voetbanden als de masttrack verder naar achteren staan, kan de set wel iets nerveuzer aanvoelen (dolfijngedrag bij vlagen en windgaten). Wij gebruikte voor zowel de voorste als achterste voetbanden de middelste voetbandpluggen. Op de meeste foilboards plaatsen we de mastvoet vaak ca 1,5 tot 3 cm achter het midden. Op de X15 85 plaatsten we de mastvoet met lichte en medium wind ca 1 cm achter het midden en met meer wind en vlagerige wind plaatste we de mastvoet precies in het midden van de masttrack. Dat gaf meer stabiliteit en controle, waardoor we sneller waren en nog steeds voldoende lift hadden
Met vlagerige wind voorkeur voor iets meer lift
We schreven al dat we in Nederland (steeds vaker) te maken hebben met heel vlagerige wind. Hierdoor wordt stabiel windfoilen lastiger. Met een windvlaag wordt de neus van het board vaak naar beneden gedrukt en in windgaten wil de neus juist omhoog. In deze condities varen we liever met een iets grotere front wing en trimmen we in de back wing ook iets meer lift. Hierdoor wordt de foil iets stabieler. Dit klinkt tegenstrijdig, maar hierdoor creëer je gemiddeld genomen meer lift op je voorste voet, waardoor je continue iets meer druk op je voorste voet moet geven. Door die extra lift wordt de neus van het board minder heftig naar beneden gedrukt. Wij merken dat we in deze omstandigheden (dit is los van het board waar je mee foilt) sneller bent en relaxter windfoilt dan met kleinere wings.
Voor wie is de Starboard X-15 85 geschikt?
- Wil je in een brede windrange windfoilen, met zeilen niet groter dan 8,0m2 slalom foilen, kies dan voor de X-15 85
- Ben je zwaarder dan 90 kg en/of wil je met name met weinig wind of met grotere zeilen dan ca 7,5 m2 varen, kies dan voor de X-15 91
- Het board is makkelijk te foilen met veel gevoel. Dus ook een veeleisende freerider kan veel plezier hebben van dit board
- Het board komt het best tot z’n recht met freerace of slalomfoil. Nog steeds is de foil het belangrijkste onderdeel in de set!
- Het board vaart het stabielst met windfoil racezeilen. Wil je de volle potentie van het board benutten, is dat wel iets om rekening mee te houden
Starboard X-15 85 zelf uitproberen?
Wil jij de Starboard X-15 85 of een andere board of foil uittesten? Dat kan wij hebben de meest gangbare producten beschikbaar om te testen. Het testen van materiaal kan enkel op afspraak. Ook helpen we graag met de tuning van het board of foil. Heb je vragen of wil je een testafspraak maken, stuur ons dan een mail.
-
Aanbieding!
Starboard X-15 Foil Slalom
Oorspronkelijke prijs was: €3.199,00.€2.399,00Huidige prijs is: €2.399,00. incl. btw Opties selecteren Dit product heeft meerdere variaties. Deze optie kan gekozen worden op de productpagina