Heb je een goede Starboard windfoil freeride, GT of GT-R en wil je meer lift en stabiliteit? Overweeg dan een eenvoudige upgrade door de Starboard Fuselage 95 cm plus aan te schaffen. Deze fuselage kost bij ons € 299,- en is te gebruiken op zowel de carbon masten als de aluminium masten van Starboard.
Bij de fuselage krijg je ook een setje van 5 spacers om de back wing te trimmen (aanpassen van de aanstromingshoek). Lees hieronder wat het effect is wat je kunt verwachten met de 95 cm plus fuselage.
Starboard Freeride upgrade met 95 cm plus fuselage
Tot en met 2021 werd de Starboard Freeride foil geleverd met de oude 75 cm lange fuselage. Veel windfoilers waarderen deze windfoil om z’n gemoedelijke karakter en het feit dat je met deze windfoil ook met veel wind nog heel fijn en gecontroleerd kunt windfoilen. Echter door de korte fuselage heb je wel wat meer wind nodig dan de moderne windfoils. Met de nieuwe plus fuselage komt de front wing een forst stuk verder naar voren te staan. Hierdoor kom je nu ook met weinig wind al omhoog. Tegelijkertijd blijven de gemoedelijke eigenschappen van deze windfoil behouden. Sterker, doordat de fuselage 20 cm langer is, is het makkelijker om stabiel te foilen. Met name dankzij de shape van de frontwing is ook met veel wind (20 knopen of meer is geen probleem) de windfoil nog steeds goed te controleren. Door de langere fuselage is het inzetbereik sterk vergroot en is er makkelijker mee te windfoilen.
Met deze upgrade is de Starboard Freeride foil weer helemaal up to date. Natuurlijk nog steeds geschikt voor freeriders en met name ook voor zwaardere windfoilers door de relatief grote front wing (1.100 cm2) en back wing (500 cm2).
Starboard GT upgrade met 95 cm plus fuselage
Tot en met 2018 werd de Starboard GT geleverd met de oude 75 cm lange fuselage. Een duidelijk snellere windfoil dan de freeride, bedoeld om mee te slalommen. Vanaf 2019 is de GT vervangen door de GT-R. De GT-R kreeg de ‘oude’ 95 cm fuselage en dat was al een flinke upgrade, zie onze review over de GT-R. Sinds 2021 is de oude 95 cm fuselage door de plus fuselage vervangen. Met de plus fuselage staan de bladen weer een stukje verder naar voren. Dit zorgt voor meer lift en schuift de foil wat meer richting freeracen op.
Net als bij de Freeride plus wordt ook met de plus fuselage het makkelijker om stabiel te windfoilen. Met veel wind en hoge snelheid moet je wel een kleinere spacer (met een kleinere hoek) monteren om de lift er een beetje uit te trimmen (als je veel halve windfoilt). De 800cm2 front wing i.c.m. de 330 cm2 back wing is een best snelle combinatie. En door de snelheid creëer je snel al erg veel lift.
Deze set up is stabieler dan de set up met de 225 cm2 back wing. De ‘controle capaciteit van deze back wing is minder, daardoor vergt het meer balans om stabiel te windfoilen.