De windfoilende gijp is het moeilijkste onderdeel van windfoilen en tegelijkertijd ook met meest gave onderdeel. Hieronder vind je stapsgewijs een instructie hoe je dit jezelf kunt leren. Wij hebben ervaren dat de ideale wind ca 12 knopen is, aangezien het dan nog niet te hard waait, maar wel voldoende om makkelijk in de lucht te blijven.
Basisinstructie
- Beweeg zo weinig mogelijk, iedere beweging zorgt voor onbalans, waardoor de kans groot is dat je valt of je board het water raakt.
- Hou de bewegingen zo klein mogelijk -> alles wordt op een windfoil factor 6 x uitvergroot
- De plek waar je staat / gewicht is in iedere stap is nog veel belangrijker dan bij gewoon windsurfen
- Uit ervaring weten we dat het leren gijpen het makkelijkst gaat met een kleiner zeil (ca 6,5m2) zonder cambers met een windkracht 4
- Een groot voorblad of langere fuselage (waardoor het voorblad ver naar voren staat) helpt enorm om windfoilend te gijpen
- Hou het gewicht zo goed mogelijk recht boven het board
- Je neemt veel meer tijd en ruimte met windfoilend gijpen dan bij windsurfen. Dus probeer het windsurfen even te vergeten 🙁
Aan de hand van de onderstaande video proberen we je op weg te helpen. Onderaan het artikel staat een tekening met de verschillende hoeken waarin je windfoiled in de verschillende fases. Veel kijkplezier en succes
Stap 1
In deze fase bereid je de gijp voor
- Dit is de makkelijkste stap, die het meest lijkt op gewoon windsurfen
- Haal de achterste voet uit de voetband en zet deze in het midden (hartlijn) op het board net voor de achterste voetbanden
- Val langzaam af en loos de druk in je zeil een beetje (je zeil dichthouden kan ook, maar is in het begin wat lastiger)
- Door het lozen van de druk in je zeil zal je board omhoog willen gaan, compenseer dit door je gewicht iets naar voren te plaatsen
- Als je nog meer afvalt dan ruime wind, dan merk je dat de druk in je zeil afneemt, dat is prettig om straks het zeil om te laten slaan
- Je draait rustig verder door tot ongeveer 135 graden* (dus ruime wind de andere kant op, zie tekening onderaan)
- Met heel weinig wind (< 9 knopen) kan de vaarsnelheid hoger zijn dan de windsnelheid, waardoor je zeil moeilijk zal omslaan
- Zoals je kunt zien in het filmpje ga je best lang voor de wind (ca 20 meter)
Stap 2
In deze fase is balans, snelheid en controle het belangrijkst. Dit is de moeilijkste en engste stap:
- Als je de punt van de plank op ca 135 graden* hebt, dan stap je in 1x om naar de andere kant (zonder je zeil om te slaan)
- Zorg dat je recht op je board blijft staan, dit is dus anders dan bij gewoon windsurfen! Hierdoor blijft je gewicht ook recht op je board
- Om zo min mogelijk te bewegen adviseren wij om in 1 x de voorste voet uit de voetband te halen en naast de andere voet te plaatsen (dus in het midden, net voor de achterste voetbanden)
- En dan direct daarna je achterste voet in de andere voorste voetband plaatsen. Daarom helpt het als je achterste voet al in het midden staat en net voor de achterste voetbanden, zodat de afstand niet te groot is
- Stap 3 en 4 volgen direct op elkaar (dus je staat maar een fractie van een seconde met 2 voeten naast elkaar)
- Dit is echt het kritische moment, omdat; a) Je dus even niet in een voetband staat en b) Je dus min of meer omspringt (punt 3 en 4), waardoor de balans verstoord wordt
- Het direct weer in de voorste voetband plaatsen van de nieuwe voorste voet heeft daarom 2 voordelen; a) Je staat snel weer ‘vast’ op je board en b) Je hebt in 1x de definitieve positie op je board te pakken, waardoor niet nog een keer de balans verstoord wordt
- Hoe meer je je gewicht (en dus je voeten) in het midden boven de front wing kunt laten staan, des te makkelijker deze stap is
Stap 3
- Je staat inmiddels aan de nieuwe zijde van je board met enkel je voorste voet in de voetband.
- Vaak is de snelheid (en dus opwaartse druk van de foil) afgenomen
- Dit compenseer je door nu juist wat meer naar achteren te hangen
- Tegelijkertijd sla je je zeil op en loef je verder op
- Let op! Met het omslaan van je zeil (en zeker met een zeil met cambers) genereer je veel neerwaartse druk, waardoor de punt van je board naar beneden wil gaan. Dit compenseer je dus ook door je gewicht naar achter te plaatsen
- Je staat nu aan de ‘nieuwe’ kant en je zeil is ook omgeklapt. Door het oploeven zal je board weer snel vaart maken, waardoor de foil weer meer lift gaat genereren. Tijd om je gewicht weer naar voren te plaatsen
- Zodra je weer stabiel staat, dan kun je je achterste voet ook in de voetband plaatsen
* Is afhankelijk welke kant je opgaat. 135 graden is o.b.v. de video