Starboard kan gezien worden als de voorloper op het gebied van windfoilen. In 2019 wordt het gamma opnieuw fors uitgebreid. Gelukkig maakt Starboard ook in 2019 weer gebruik van het modulaire systeem, waardoor onderdelen uitwisselbaar zijn. Tijdens het waanzinnige event DAM-X konden wij alvast kennismaken met een zeer interessante nieuwe foil van Starboard, de GR-R Alu. 

In het wedstrijdcircuit gebruiken heel veel windsurfers de Starboard foil carbon race, met de lange fuselage van 115 cm. Deze foil is niet alleen erg snel maar zorgt ook voor tonnen aan lift. Vooral voor windfoilers van ca 80 kg of meer prettig om snel en lang te kunnen windfoilen. De alu foils van Starboard kenmerken zich met name om het rustige en stabiele foilgedrag, maar gaan wat minder makkelijk de lucht in. Tussen de carbon race en de meer freeride georiënteerde windfoils van Starboard zit dus nog ruimte voor nieuwe varianten. De Starboard foil GT-R Alu komt in 2019 om dit gat te dichten.

Starboard GT-R Alu freerace georiënteerd

Lengte mast 85 cm | Materiaal: carbon wings, alu mast & fuselage | Oppervlak front: 800 cm2 & back 330 cm2 | Prijs € 1.199

We genieten van de fantastische nazomer aan de Brouwersdam tijdens het Dam-X weekend van de wind en de zon. Ik foil al een hele dag met de Starboard foil 122 met de Starboard freeride foil. Een combi waarmee je relaxed kunt freeriden. De importeur van Starboard had 1 exemplaar van de nieuwe GT-R die ik kon proberen. Ik verwissel de Freeride foil voor de GT-R alu voor een uurtje.

Op het eerste gezicht is er veel het zelfde (links voor op de foto is de GT-R en rechts achter is de Freeride) De wings kennen we al van de GT en ook de vorm van de mast en fuselage zijn niet anders dan op de GT alu. Maar de mast is nu geen 75 cm maar 85 cm en de fuselage is nu geen 75 cm maar 95 cm. De langere fuselage zorgt ervoor dat je veel sneller en veel meer lift krijgt. Het geheel voelt degelijk en vertrouwt aan. Het water op dan maar!

Direct wordt duidelijk dat de langere fuselage zijn werk bijzonder goed doet. Het board komt heel veel sneller omhoog dan de freeride en blijft ook langer in de lucht dan de freeride. Het karakter is uitdagender en duidelijk ook sneller. Tijdens halve windse rakken ( er stond ca 16 tot 18 knopen wind) genereerde de foil erg veel lift, ik moest veel meer druk op m’n voorste voet geven om niet teveel omhoog te komen. De iets langere mast is dan ook welkom! Net als bij de carbon race wil deze foil graag upwind en kun je h’m ook goed pushen. Ook downwind blijf je goede druk houden.

Deze windfoil heeft een duidelijk ander karakter gekregen door de langere fuselage. Het gemoedelijke van de freeride alu is weg en hij neigt veel meer naar een race foil, waarbij de scherpe kantjes van de extreme race carbon eraf zijn.

Alu mast stijver dan carbon mast

Tijdens het foilen valt op hoe stijf de mast is. Er zit veel minder ‘twist’ in dan de carbon mast van 85 cm. Dit komt de performance ten goede. Er komt ook nog een Starboard alu windfoil met een mast van 95 cm. Ik kan mij best voorstellen dat ook die mast behoorlijk stijf zal zijn.

Zeer goede windfoil voor veel verschillende windfoilers

Afgelopen jaar had ik de voorkeur om windfoillessers te leren windfoilen met de Starboard Freeride, omdat deze heel stabiel is en vergevingsgezind. Goed met weinig wind en ook met veel wind, voor lichtere personen en personen tot circa 80 kg. Met de komst van de GT-R kan het zomaar gebeuren dat met weinig wind en/of met zwaardere personen ik de voorkeur geef aan de GT-R boven de Freeride. Hij komt zo snel en makkelijk omhoog en is bovendien met niet al te veel wind ook goed te controleren. Wij hebben er in elk geval al 1 besteld!

Daarnaast is dit ook een zeer geschikte windfoil voor mensen die graag uitgedaagd willen worden, het leuk vinden up en down wind te gaan, zonder al te extreem te willen gaan. Zeg maar de freeracers. Dan hebben we nog een derde groep de wedstrijd georiënteerde kids of dames tot pak en beet 60 kg. De fuselage van 115 cm is voor deze groep met een beetje wind too much. Deze foil kan dan mooi de oplossing zijn, zonder in te leveren op ‘early take-off’ en snelheid.