De Starboard Super Cruiser is een van de best verkochte windfoils van Staboard in 2019. Wij gebruiken hem ook veelvuldig voor onze lessen en verhuur. Tijd om het net op te halen. 

Starboard Super Cruiser Aluminium € 1.099,-

Alu mast 85 cm | Fuselage 87 cm  | Wings Carbon | Frontwing 1.700 cm2 | Back wing 370 cm2

Wat wij enorm waarderen aan de Starboard windfoils is de modulaire opbouw. Hierdoor kun je makkelijk je windfoil upgraden of onderdelen vervangen. Helaas heeft Starboard ervoor gekozen om het met de Super Cruiser het net even anders aan te pakken. De mast is wel standaard, maar de fuselage en de wings zijn niet uitwisselbaar. We vinden dit jammer, maar na enig speurwerk wordt ook duidelijk waarom.

Mega oppervlak van 1.700 cm2

Nee het is geen type fout. De frontwing heeft een mega oppervlakte van 1.700 cm2 en is erg dik. De front wing kan op 2 standen op de fuselage gemonteerd worden. De default instelling is dicht tegen de mast en de licht weer instelling is ca 5 cm meer naar voren. Ook de achtervleugel kan getrimd worden. Doordat de back wing iets gekanteld kan worden kun je de mate van lift beïnvloeden. En dat dit werkt merken we al snel. We gaan met ca 12-18 knopen knopen het water op. We hadden in 1e instantie de backwing op maximaal (naar voren) ‘lift’staan. Op dat moment stond er ruim 18 knopen wind met een blade 5,7m2. Kleiner had gekund, maar er zaten ook flink wat gaten in de wind.

Uiteraard ging de foil heeeel snel omhoog, maar bleef te veel lift geven. Het was eigenlijk niet te doen, we moesten echt ver naar voren hangen.  H’mm terug naar de kant en de back wing anders tunen dan maar. Vervolgens de backwing op stability gezet (naar achteren). De wind was nog steeds hetzelfde. Dit is een wereld van verschil! We hadden nu zelfs moeite om het board in de lucht te krijgen en te  houden. De lift was nu totaal weg. We kwamen bijna niet uit het water, ook niet met hardere vlagen. H’mmm weer terug naar de kant. Nu de back wing in het midden gezet. Dat bleek een veel betere afstemming. Veel lift en goed te controleren. De set up klopte nu. We stonden nu relaxed op het board.

 

 

Relaxed Foilen

Nu de setting klopte konden we focussen op de vliegeigenschappen. Ongelofelijk hoe snel deze foil omhoog komt. Je hoeft echt maar net te planeren en met een beetje techniek gaat ie omhoog en blijft het board omhoog. Hij voelt minder stabiel aan dan de freeride.  De foil voelt ‘losser’ en speelser aan dan de freeride.  Gijpen gaat echt super eenvoudig. Ook als de wind wegvalt kun je foilend gijpen. Dat is bij de freeride een stuk moeilijker als de wind minder wordt. De Super Cruiser is minder snel dan de Freeride. Het is meer easy going. Met deze foil sta je met de achterste voet tussen de achterste voet tussen de voorste en achterste voetband los op het board. Gewoon cruisen dus. Ga je te ver naar achter dan is ook weer moeilijker om de lift onder controle te houden. Toen de wind afnam (ca 12 tot 14 kn), kwam de super cruiser steeds meer in z’n element en het was ook steeds makkelijker om ermee te foilen. We konden met 5,7 m2 met ca 10 tot 11 kn nog steeds foilen. Echt bijzonder. In het onderste windbereik tot ca 10 tot 16 knopen is deze foil het beste in z’n element.

Trimmen, tja dat maakt het wel weer complexer

Zowel de front als de back wing is dus verstelbaar. In de praktijk staat de front wing bij ons altijd in de default setting en ook de back wing in de midden positie. Enkel met heel weinig wind of zwaardere surfers gebruiken we de ‘lift’ setting van de back wing. We snappen waarom de trimmogelijkheden op deze windfoil zitten, maar we zijn ook bang dat dit de boel weer extra complex maakt. Zoals we zelf hebben ervaren, kan dit ook tot teleurstellingen leiden als je niet de juiste trim gebruikt. Ons advies, start altijd met de default trim en ga 1 voor 1 dingen aanpassen en start met de back wing! 

Voor wie is deze foil?

De Freeride is een heel allround foil, stabiel, relatief snel en kun je ook met veel wind (tot ca 24 kn) prima mee foilen. Daarnaast is de freeride bijzonder vergevingsgezind. De Starboard Super Cruiser voelt minder allround, doet het name erg goed in het onderste windbereik (en dan ook veel beter dan de Freeride). Het kunnen verstellen van de backwing is in onze beleving ook noodzakelijk om het inzetbereik van deze foil zo groot mogelijk te maken. We denken dat de supercruizer met name voor wave en freeride georiënteerde windsurfers geschikt is. Een iedeale windfoil om mee te cruisen en in het onderste windbereik een stuk beter dan de freeride. En daarmee vinden wij de Super Cruiser een flinke upgrade t.o.v. de Freeride

Zelf uitproberen?

Wil je deze windfoil uitproberen? Dan kan, vraag een test aan en we plannen een test met je in!