Windfoil materiaal

Een nieuwe tak van sport, die vraagt om ander materiaal

Windfoil belangrijkste onderdeel

Een open deur misschien. Veel surfers onderkennen het belang van een goede vin onder hun board. De juiste lengte, stijfheid, profiel en vorm van de vin. Naast de vin is ook de shape van het board en de zogenaamde drag belangrijk.

Bij windfoilen is de ‘vin’ een factor 10 belangrijker dan bij gewoon windsurfen en het board weer juist veel minder. Daarnaast bestaat de ‘vin’ van een windfoil uit veel meer onderdelen die ieder weer bijdragen aan het ‘vlieggevoel’. Zie de afbeelding hiernaast, waar de onderdelen mooi benoemd staan.

Naast de windfoil zelf is er een ontwikkeling dat ook de shapes van de boards er anders uit gaan zien. Daarnaast verwachten we dat er in 2018 ook speciale windfoil zeilen op de markt gaan komen. Neil Pryde heeft de RS Flight al. Ook van Severne weten we inmiddels dat er een aantal Windfoil modellen op de markt komen.

Mast

Veruit het belangrijkste onderdeel van de windfoil. Dit onderdeel lijkt nog het meest op een traditionele vin. De meeste windfoils passen in een gewone deep tuttle vinbox. De lengte van de mast varieert tussen de 70 en 95 cm. Naast een goed profiel is de stijfheid van de mast super belangrijk. Je kunt je voorstellen dat het al vrij wiebelig is op een board dat ca 90 cm boven het water vliegt. Een slappe mast zal dit gevoel versterken. Daarnaast zal bij meer zijwaardse druk (upwind en meer wind) de mast buigen, waardoor de waterstroom op een minder gunstige manier langs de mast en wings stroomt.

Aluminium vs carbon

De meeste masten worden gemaakt van carbon of aluminium. Carbon heeft als voordeel dat het veel stijver is dan aluminium, maar wel weer duurder dan aluminium. De meeste masten van aluminium zijn niet langer dan 75 cm, daarboven zijn op dit moment alle masten van carbon. De windfoils met carbonmasten zijn meer de high end georienteerde foils voor wedstrijdsurfers

Wings

Iedere windfoil heeft 2 wings. Een grote front wing en een kleinere back wing. Het concept is vergelijkbaar met de vleugels van een vliegtuig. Het profiel heeft een platte zijde en een bolle zijde. Bij de frontwing zit de bolling aan de bovenzijde voor upwaartse druk. Bij de backwing zit de nadruk van de bolling juist aan de onderzijde. Hierdoor wordt de achterzijde juist naar onder getrokken, wat de take-off makkelijker maakt. De back wing zorgt ook voor stabiliteit en controle tijdens het vliegen.

Groter oppervlak is meer lift

Gemiddeld genomen kan gesteld worden dat hoe groter de frontwing, deste groter de upwaartse druk is. Dat is goed voor het snel kunnen vliegen, maar die opwaarste druk gaat tegenwerken bij meer wind, omdat de front wing nog verder uit het water wil. Daarnaast is de weerstand van een groter oppervlak ook groter, waardoor de eindsnelheid van deze windfoil lager zal zijn.

Carbon vs epoxy

De meeste high end of racefoils hebben wings die van carbon zijn. Het juiste profiel en twist in de wings zijn hierbij belangrijk. Goedkopere foils hebben vaak wings gemaakt van epoxy (of vergelijkbaar materiaal). Dit maakt de foil vaak zwaarder en het profiel van de wings dikker. Ook hier zijn de carbon wings meer op snelheid en high end performance gericht.

Fuselage

Oftewel de stang waar de wings aan vast zitten en die verbonden zit (soms vast en soms demontabel) aan de mast. Deze is vaak rond de 70 cm lang. Echter Starboard heeft er één van 115 cm. In hoofdlijnen kan gesteld worden, hoe langer de fuselage des te stabieler (voor-achter en vaarkoers) de windfoil is. Echter een langere fuselage zorgt voor meer ‘drag’ of remende werking. Daarnaast voelt de opwaartse druk minder sterk, waardoor het board sneller terugzakt in het water. Met een langere fuselage heb je dus grotere wings nodig.

Aluminium vs carbon

Ook hier zie je dat fabrikanten voor diverse materialen kiezen. Starboard heeft een (universele) aluminium fuselage. Neil Pryde heeft op haar duurste race foil een carbon fuselage die een geheel vormt met de mast. Het verschil tussen aluminium en carbon voor de fuselage lijkt klein.

 

Verticale stabilisator

Sommige windfoils hebben bij de back wing een verticaal ‘vinnetje’ net als bij een vliegtuig eigenlijk. Dit vinnetje zorgt voor extra koersstabiliteit. Dit maakt het leren windfoilen eenvoudiger. Deze stabilisator vind je dan ook terug bij de meeste ‘instap’ windfoils. In sommige gevallen kan deze vin ook verwijderd worden om de weerstand te verminderen.

Windfoil boards

Ondanks dat je op een (oud) formulaboard of breed slalomboard prima kunt windfoilen, zie je dat de merken druk bezig zijn om boards te ontwikkelen die ‘windfoil ready’ zijn of speciaal ontworpen zijn voor het windfoilen.

Wat is er dan anders?

JP windfoilboards 2018

Het is fijn om op een breder board te staan. Een board van 85 – 95 cm breed is ideaal. Het is ook fijn om ook een brede achterkant te hebben. Veel moderne lichtweer slalomboards hebben juist een relatief smalle achterkant. Bij de nieuwe windfoilboard zie je dat de achterkant niet heel veel smaller is dan het breedste punt van het board.

Je staat veel rechter op je board en leunt met name met iets meer wind ook meer naar voeren. De voetbandposities komen daardoor iets meer naar binnen en de voorste voetbandpositie is een paar centimeter meer naar voren.

Het allerbelangrijkste is de versterkte vinbox. De kans is zeer reëel dat je vinbox in je slalomboard niet bestand is tegen de grotere krachten die er opkomen. Niet enkel de (gebruikelijke) zijwaartse krachten, maar ook de voorwaartse en ook achterwaartse krachten op de vinbox. Met name in de periode dat je leert windfoilen krijg je regelmatig te maken met ‘nose drops’. Dit geeft extra druk op de vinbox.

Om te voorkomen dat bij een nosedrop de neus in het water duikt (en je dus een katapult krijgt), is de scoop van de speciaal ontwikkelde boards groter, juist om het duiken te voorkomen. Onze ervaring is (en we hebben al op veel verschillende boards gevaren) dat het duiken in het water van het board in de praktijk erg meevalt.

Noodzaak tot aanschaf speciaal board?

Je hebt in elk geval een board nodig met een deep tuttle box en een sterke vinbox is ook absoluut noodzakelijk. Heb je een oud boardje en wil je het risico nemen? Start dan lekker op je oude boardje.

Ben je toch al op zoek naar een nieuw slalomboard? Koop dan een zogenaamd ‘windfoil ready’ board. Bij deze boards zijn de vinboxen reeds versterkt en kun je ook gewoon lekker knallen met een normale vin. De meeste merken komen in 2018 met ‘windfoil ready’ slalomboard en freeride boards.

Windfoil zeilen

neil pryde rs flight sailDe meeste ervaren windfoilers zijn het er wel over eens dat een zeil groter dan ca 8,5m2 totaal geen zin heeft. Het extra gewicht en oppervlak weegt niet op tegen de nadelen van het bijna direct overpowered staan bij de minste of geringste wind. Onze favoriete maat is 7,5m2 zonder cambers. Lekker licht en onder de 10 knopen kun je al vliegen. Ook vliegen met een 6,5m2 of 5,5m2 wavezeil op een formulaboard is gek genoeg een prima combinatie. Je zult versteld staan hoe vroeg je kunt windfoilen met zo’n klein zeil.

Je staat veel sneller overpowered met je zeil op een windfoil. De hoge vaarsnelheid en het feit dat je veel meer rechtop staat t.o.v. een normaal slalomboard zijn de oorzaken. En geloof ons, overpowered staan op een windfoil is echt veel minder prettig dan op een slalomboard. Je staat bijna 1 meter boven het water en lekker onstabiel weet je nog!

Toch is ook hier een tendens naar speciale windfoil zeilen. Zeilen die veel lichter gebouwd zijn, minder high end met minder bolling. Ook het onderlijk is minder hoog opgesneden. Dit laatste omdat je het tuig minder ver naar achter trekt. En je wilt wel dat het onderlijk netjes op je dek aansluit.

Wat is ons advies, speciale zeilen kopen of niet?

Nee niet nodig. Begin gewoon met de zeilen die je hebt. En bij voorkeur zeilen zonder cambers of free race georiënteerde zeilen. Wavezeilen doen het over het algemeen bijzonder goed omdat ze juist veel druk leveren en licht zijn.

Wij verwachten wel dat de ervaren windfoilers die race georiënteerd zijn uiteindelijk wel sneller zullen zijn met de speciale windfoil zeilen.

Start vandaag met windfoilen

vraag nu een test aan